Recensie | L.A. Weatherly – Angel

Willow is een stoere meid die met hetzelfde gemak de auto van haar vriendin Nina repareert, als de vrede bewaart tussen haar gehandicapte moeder en haar mopperende tante. Om wat bij te verdienen en haar tante te sussen, geeft ze paranormale readings aan mensen die daarom vragen. Maar als ze een reading doet bij de populaire Beth krijgt ze meer dan ze verwachte: een heel pak engelen-problemen. Want ze ziet meteen dat de Engelenkerk waar Beth zich bij aangesloten heeft, beslist niet is wat het lijkt.

Alex is een Engelenjager. Zijn leven lang is hij opgeleid voor één doel: het doden van engelen. Engelen zijn in dit boek namelijk niet de zachtaardige brengers van gerechtigheid waar wij hen altijd voor aanzagen. Eén van hen is verantwoordelijk voor de dood van Alex’ broer Jake en Alex heeft genoeg meegemaakt om een ding zeker te weten: ‘De enige goede engel, is een dode engel.’

Als Alex opdracht krijgt om Willow te elimineren, komt hij voor een onverwacht probleem te staan. Zij is geen engel. Of toch? Voor Alex het goed en wel in de gaten heeft is hij én tot over zijn oren verliefd, én samen met Willow op de vlucht voor de Engelenkerk.

Het verhaal wordt afwisselend vertelt vanuit Willow in de eerste persoon en vanuit Alex in de derde persoon. Hoewel dit een lastige constructie is, werkt het in dit boek uitstekend.

Het verhaal wordt, mede dankzij knap vertaalwerk van Marce Noordenbos, met veel vaart en liefde vertelt. Maar het is meer dan een verhandeling over een invasie van kwaadwillende engelen, meer dan een roadtrip en meer dan een romance. De verschillende onderdelen van het verhaal zijn zo mooi in elkaar gevlochten, dat het moeilijk is om het boek neer te leggen. Dat het verhaal zo nu en dan wat voorspelbaar dreigt te worden en af en toe een beetje inzakt is helemaal niet erg, want een paar pagina’s later worden zulke dipjes weer helemaal goed gemaakt. En de lichte hint naar de tv-serie Supernatural (de jagers Alex, Jake en Cully) maakt het verhaal en de karakters alleen maar extra sympathiek.
(Ingrid Bilardie )

L.A. Weatherly
Angel