Lilith is weer terug bij Kasimirh. Ze heeft zich bij haar lot neergelegd, terwijl ze door de Servus op een verlaten eiland wordt vastgehouden. Maar dan komt er onverwacht er een verandering in haar situatie. Als de Servus haar terug naar Kasimirh brengt, wordt ze gered door de Inuuk. Hoewel ze eerst uit alle macht terug probeert te gaan naar haar meester, ontdekt ze dat er ook nog een derde mogelijkheid is.
Ondertussen denkt de magiër Ferhdessar dat Lilith zich weer aangesloten heeft bij Kasimirh en vreest een ongelijke strijd. Hij zet werkelijk alles op alles om zich zo goed mogelijk voor te bereiden op de komende oorlog. Koning Yvar daarentegen heeft zijn eigen plan, hij wil een verbond aangaan met Zuzeca, hoogpriester van Margal. Ferhdessar is het hier niet mee eens en dat zorgt voor scheuren in hun goede band. Als Yvar dan ook nog eens besluit om met Zuzeca’s dochter, Nigesanla, te trouwen wordt de vriendschap tussen koning en raadgever drastisch op de proefgesteld. Ook Kasimirh heeft zijn eigen plannen en gaat niets uit de weg om deze te volbrengen.

In Verbroken in Schemer is de dreiging van de oorlog nog dichterbij dan in zijn voorganger Gebonden in Duister. Het verhaal draait niet meer alleen om Lilith. Ze lijkt in dit boek zelfs naar de achtergrond te verschuiven. Het is duidelijk dat alle aandacht naar de oorlog tegen de profeet gaat en ergens is dat jammer. Kim ten Tusscher liet in Gebonden in Duister zien hoe je een goed boek schrijft en legde daardoor de lat voor zichzelf erg hoog. Door de verhaallijn over meerder hoofdpersonages te verdelen verliest ze datgene waar ze in deel één zo goed in uitblonk: de twijfel en strijd in Lilith zelf. De lezer voelde zich echt met Lilith verbonden. In dit boek is dat een stuk moeilijker.
Dat wil niet zeggen dat Verbroken in Schemer een slecht boek is, in tegendeel. De spanning en de dreigende oorlog zijn op elke pagina voelbaar. Toch lijkt het door de afwezigheid van Lilith alsof er iets mist in het boek. Hoe dan ook, Ten Tusscher heeft een sterk vervolg neergezet, dat zeker genoeg vragen oproept voor het laatste deel.

Verbroken in Schemer
Kim ten Tusscher
Prijs: € 14, 95