9200000027267710Margal is teruggekeerd naar de wereld en haar jagers proberen de wereld te zuiveren van de invloed van de duivel Moriën. Haar oudste zoon Meaghun is een van de meeste gevreesde jagers. Als hij terugkeert van de jacht houdt Margal hem in de hoofdstad Ilahidir om daar te jagen op het kwaad dat steeds dichterbij komt. Onder de Gezuiverden – maar ook onder de Eerstelingen en de trouwe volgers van Margal – bevinden zich mensen op wie Moriën steeds meer grip krijgt. Meaghun krijgt dan ook de taak om zijn eigen stad te zuiveren. Maar het kwaad is dichterbij dan hij en Margal doorhebben en Meaghun begint te vrezen dat hij juist de laatste persoon is die Margal kan beschermen.

In Jager en Prooi keert Kim ten Tusscher terug naar de wereld van Lilith, in de jaren voordat zij geboren wordt. Het is een bekend landschap met wisselaars in allerlei soorten en maten en een strijd tussen goed en kwaad. Zoals we inmiddels van Ten Tusscher gewend zijn, is deze strijd zwart noch wit. Het is een grijs gebied waarin menselijke twijfel de boventoon voert. Waar het boek begint met een blinde, volgzame trouw aan Margal, sluipt de twijfel onder de personages er langzaam en geloofwaardig in. Meaghun begint zijn vraagtekens te zetten bij de leer die hem met de paplepel ingegoten is – en hij is niet alleen. Hoewel de focus bij zijn verhaal ligt, zijn de bijpersonages net zo levendig, zo niet nog levendiger. Zo is er Liis, Meaghun’s vijfde vrouw en een Gezuiverde wiens moeder een wisselaar was. Maar ook de Eersteling Kaban, die er heel duidelijk een eigen agenda op na houdt. Dit alles zorgt ervoor dat Ten Tusscher een heel menselijk, maar ook heel ingewikkeld verhaal neerzet.

Toch heeft het boek enige pagina’s nodig om op stoom te komen. Waar je met de Lilith-trillogie meteen met je neus in de actie valt, duurt het bij Jager even. Ja, je valt met een actie-scene het boek binnen, maar voordat je vaste grond onder je voeten hebt gevonden in de wereld en de veelheid aan personages ben je een goed aantal bladzijden verder. Daarnaast is het een verhaal wat je moet liggen. Er is geen twijfel over de vakmanschap van Ten Tusscher. Schrijven kan ze zeker, maar de hoeveelheid aan goddelijkheid in het boek moet je liggen. In een boek van bijna 400 pagina’s kan de hoeveelheid ‘uwe heiligheid’ je enorm tegen gaan staan. Zeker als het boek even nodig heeft om je in het verhaal te trekken.

Dat neemt niets weg van het feit dat het een goed boek van Nederlandse bodem is en een verhaal dat zich niet richt op het traditionele goed en kwaad – zeker binnen de grenzen van een religie. Het is een verhaal met een einde dat je nu al je hoofd laat breken over hoe Ten Tusscher het tweeluik tot een goed einde zal brengen. Gezien het werk wat ze hier heeft neergezet, zal het haar echter zeker lukken.

Titel: Jager & Prooi, deel een: Jager
Auteur: Kim ten Tusscher
Pagina’s: 395