De strijd tussen de Merzianen en de Jakobanen is in volle gang. Ferhdessar en Kasimirh zetten alles op alles om de oorlog in hun voordeel te winnen. Hoewel ze lijnrecht tegenover elkaar staan, grijpen ze naar dezelfde middelen om hun doel te bereiken. Duizenden soldaten sneuvelen. Ondertussen bereikt Lilith samen met haar vader Almor haar doel: de draak Az-Zhara. Ze wordt niet alleen geconfronteerd met haar daden, maar ze wordt ook geholpen om los te breken van haar band met Kasimirh. Ze besluit om terug te keren en de confrontatie met Kasimirh aan te gaan. Een beslissing die verstrekkende gevolgen heeft.

In de eerdere twee delen van de trilogie liet Kim ten Tusscher al zien dat haar kracht ligt bij de onderlinge relatie tussen de personages. Niemand is echt goed of slecht, zo zwart-wit steekt Ten Tusschers wereld niet in elkaar. Deze trend zet ze voort in Geboren in Licht. Dit is hoe dan ook hetgeen wat Ten Tusschers boeken van de massa onderscheidt.
Geboren in Licht is het afsluitende deel van de Lilith-trilogie. In de voorgaande delen Gebonden in Duister en Verbroken in Schemer was de spanning beklemmend. De boeken waren net zo onmogelijk weg te leggen als de keuzes waarvoor Lilith gesteld werd. Dit zorgde voor hooggespannen verwachting voor het laatste deel. Verwachtingen die Ten Tusscher helaas niet heeft kunnen waarmaken.
Geboren in Licht mist de spontaniteit en de spanning die de voorgaande delen wel hadden. Daarnaast lijkt het, vooral naar het einde toe, afgeraffeld te worden. Gebeurtenissen volgen elkaar in rap tempo op en de overgangen tussen de hoofdstukken voelen niet organisch aan. Het had een spannend slotdeel moeten zijn, maar het verhaal kabbelt nu voort door de verschillende overpeinzingen van de personages. Daarnaast blijven er ook een hoop dingen onbeantwoord, zoals de rol en de wil van de God Jakob. Deze laat nog te veel vragen over om het boek tevreden dicht te slaan.
Dat houdt niet in dat het meteen een slecht boek is, in tegendeel. Op zich zelf is Geboren in Licht een aardig boek, het is het contrast met de rest van de trilogie die ervoor zorgt dat dit boek niet aan de verwachtingen voldoet. Dat is hoe dan ook jammer, maar alsnog een knappe prestatie om een trilogie af te leveren met zoveel politieke intriges.

Geboren in Licht
Kim ten Tusscher
Pagina’s: 300