Recensie | Kerstin Gier – Boek der Dromen 1: Silber

Kerstin Gier SilberNa jarenlang van de ene stad naar de andere stad verhuisd te zijn, hoopt Liv Silber dat ze eindelijk een vast thuis kan krijgen in Londen. Haar moeder is wetenschapster en werkte op verschillende universiteiten, maar heeft nu een vaste plek in Oxford. Maar rust krijgt Liv niet. Het is niet makkelijk op een nieuws school en Liv krijgt ineens vreemde dromen. Ze merkt dat ze haar eigen dromen kan sturen, en in die van anderen kan duiken. Nog erger, ze ontmoet vier jongens die in de dromen duistere rituelen uitvoeren. Het meest vreemd is dat die jongens ook echt lijken te bestaan. Voordat Liv het beseft, wordt ze meegesleurd in een wereld van dromen en demonen.

Na de Edelsteentrilogie keert Gier terug met een nieuwe reeks voor Young Adults. Hoewel Kerstin Gier’s stijl herkenbaar is in het boek, is Silber toch een volledig nieuw verhaal en geen herhalingsoefening. Liv krijgt ook te maken met bovennatuurlijke verschijnselen, maar Silber focust zich meer op de verwikkelingen die zich afspelen in de schoolgangen. De personages zijn fris, al lijken de vier jongens die de kern van het plot vormen, wel veel op elkaar. Het voordeel is wel, dat met vier knappe jongens je niet snel doorhebt op welke van de vier Liv haar oog laat vallen. Liv is nieuwsgierig en heeft al snel door dat ze haar neus in schimmige zaken steekt, maar dat weerhoudt haar er niet van om het niet te doen. Ze probeert op haar eigen wijze de controle te behouden en ontdekt zo steeds meer van het mysterie rondom de dromen en de vier jongens.

Giers humor is ook hier aanwezig en je schiet door de pagina’s heen. Tussen het verhaal door staan verschillende berichten van de ‘Tittletattleblog’. De schrijfster hiervan, ‘Secrecy’, kent bijna alle roddels van de school. Zo stelt Gier op komische wijze alle personages voor, en geeft uitleg over enkele verwikkelingen, zonder uitleggerig over te komen. Ook met het mysterie zit het goed. Ze weet telkens precies genoeg informatie los te laten om de lezer te bevredigen, maar ook nieuwsgierig te maken naar meer.

Met Silber heeft Gier weer een fijn boek afgeleverd. Liefhebbers van Highschooldrama met bovennatuurlijke tinten zullen naar de boekhandel moeten rennen, want in zijn genre is dit een topper.

Auteur: Kerstin Gier
Titel: Boek der Dromen 1: Silber