Recensie | Kelley Armstrong – Ontwaken

Ontwaken is het tweede deel uit Armstrongs serie over tieners met superkrachten. In deel één maakten we kennis met Chloe Saunders. Opgenomen in een privékliniek met diagnose: psychose. Echter, de stoornis bleek een gave te zijn. Ze was niet gek, maar een necromancer: Chloe kan de doden tot leven wekken.

Wat er aan vooraf ging: Met een aantal nieuwe vrienden ontsnapte Chloe uit de instelling. Helaas zit haar tante ook in het complot en draagt ze de gevluchte tieners weer over aan de kliniek. Dit keer weet Chloe weer te ontsnappen met behulp dat haar dode vriendin Liz en aartsvijand Tori. Tante Lauren besluit de meiden toch te helpen en geeft Chloe een brief mee. Stukje bij beetje vallen de puzzelstukjes op hun plaats. De instelling maakt jacht op de tieners, omdat ze als experiment waarschijnlijk mislukt zijn.

In deel twee ontwaakt Chloe uit de droom die haar vorige leven heet. Ze weet nu dat ze meer is dan een schuchter, braaf tienermeisje. Ze heeft enorme krachten en door de instelling is ze voor haar geboorte genetisch gemanipuleerd. Dit experiment is mislukt en de instelling elimineert mislukkelingen.

De stiefbroers Simon en Derek zijn ook nog op de vlucht, zij zijn op zoek naar hun vader. Het viertal vindt elkaar en samen gaan ze opzoek naar een vertrouwenspersoon van de stiefbroers. Hiervoor moeten ze een eind reizen en uit de handen van de instelling zien te blijven. Dat is niet gemakkelijk, soms gevaarlijk en erg spannend. De tieners zijn op elkaar aangewezen en er ontstaan spanningen in de groep. Doordat Dereks transformatie naar weerwolf te snel gaat, raken Chloe en Derek achterop. Chloe leert stukje bij beetje over haar krachten, maar weet ze nog lang niet onder controle te houden. Ze wekt een dode zwerver tot leven en zelfs vleermuizenlijkjes zijn niet veilig voor een slaperige Chloe. De norse Derek staat steeds sterk aan haar zijde, maar Chloe twijfelt aan zijn loyaliteit. Armstrong weet de puberliefde enorm uit te smeren en lijkt het intellect van de lezer te onderschatten. Zelfs het jonge publiek zal denken: get on with it! Na een onstuimige reis komen ze op plaats van bestemming. Dan lijkt het te laat te zijn. De instelling heeft hen gevonden en ze schieten niet meer met enkel verdovingspijltjes. Hier weet Armstrong de spanning weer wat op te bouwen om wederom met een goede cliffhanger te eindigen.

Ondanks dat Armstrong het ik-perspectief goed hanteert in deel twee, mis je een kijkje in het hoofd van de andere personages. Daardoor krijg je een ietwat eenzijdig beeld en dat is jammer. Want de overige hoofdpersonen zijn minstens zo boeiend. Het verhaal zou ook meer diepgang mogen hebben door achtergrond informatie over hun krachten (en bijvoorbeeld de geschiedenis met betrekking tot de mensheid ervan). Nu blijft dat gedeelte oppervlakkig en kan Armstrong het toepassen zoals het uitkomt in de verhaallijn. Dat lijkt soms wat te gemakkelijk. Deel twee bevat voornamelijk de reisbeschrijving van de tieners en de emotionele groei van Chloe. Deel drie moet toch iets meer inhoud hebben om de lezer echt geboeid te houden.
(Astrid Lecomte)

Kelley Armstrong
Ontwaken