Recensie | Kate Harrison – Soul Beach

Kate Harisson - Soul BeachJe zult maar een zus hebben die beroemd is en dan nog vermoord wordt ook. Pers en fans bemoeien zich met haar leven, je moeder organiseert het ene zelfhulpproject na het andere en je vader probeert de boel nog wat hij elkaar te houden. Alsof dat nog niet erg genoeg is, ontvang je dan ook nog eens email van je dode zus. Vanaf een nieuw sociaal media-kanaal. Als je eindelijk de moed hebt gevonden om in te loggen, kom je op een zeer echt lijkend strand, waar iedereen mooi is en het feest tragisch genoeg nooit stopt. Facebook voor de doden? Voor Alice mag het dan facebook zijn, voor Meggie is het de werkelijkheid.

Alice maakt kennis met Meggies nieuwe vrienden: Triti, Javier en Danny. Meggie’s vrienden zijn Alice haar vrienden. Al snel gaat Alice vaker om met deze nieuwe vrienden, dan met haar vrienden in de echte wereld. Als Alice merkt dat ze Danny meer dan leuk vindt, wordt het nog moeilijker om niet naar Soul Beach te gaan. Dit leidt uiteraard tot onbegrip en problemen. Even lijkt het ware leven zijn grip op Alice terug te krijgen, als haar vriend Lewis helpt met zoeken naar de ware moordenaar van Triti. Maar, zoals zo vaak in dit boek van televisiemaakster en auteur Kate Harrison: schijn bedriegt.

Soul Beach maakt nieuwsgierig en zet aan tot snel doorlezen: als lezer hoop je zo grip te krijgen op de merkwaardige gebeurtenissen. Jammer is dat Harrison zich nogal eens verliest in herhalingen en uitleg, dat haalt de vaart eruit. Dankzij alle openstaande vragen blijft het verhaal echter meeslepend genoeg. Want: wie vermoordde Meggie, wat is Soul Beach voor plek, waarom lijkt het er zo perfect en voelen de ‘bewoners’ zich toch zo bedreigd?

Helaas eindigt het boek met een domper. Wil je meer weten, moet je het volgende deel kopen. En hoewel het natuurlijk nooit erg is om een extra boek te kopen, ligt dat hier toch een beetje anders. Het is jammer dat niet één van de grote vragen wordt opgelost, dat er zelfs niet genoeg stof is om een voorlopige conclusie te trekken. Alsof je een hardloopwedstrijd loopt en bij de finish te horen krijgt dat je de verkeerde route hebt gelopen.
Soul Beach is het eerste deel van een trilogie: het vervolg op heet Soul Fire en het derde boek wordt verwacht.
(Ingrid Bilardie )

Untitled-2.5