Recensie | Justina Robson – Quantum Zwaartekracht: Elfenbloed

elfenbloed-1-quantum-zwaartekrachtHet is het jaar 2015. Door een atoomsplitsing in de Superconducting Super Collider in Texas is het tijd/ruimte-continuüm gescheurd en staat de toegang tot de zes werelden wijd open. Deze werelden zijn Zoomenon, huis van de elementale wezens; Alfheim, waar de elfen wonen; Daemonia, waar de demonen huizen; Otopia – de ons bekende wereld; Thanatopia, het dodenrijk en Faerie, waar de feeën vandaan komen.
Vijf jaar later krijgt agente Lila Black de opdracht om de elfse rockzanger Zal te beschermen. De manier waarop hij zijn magie gebruikt, valt niet in goede aarde bij de hoge piefen in Alfheim en zijn platenmaatschappij vreest dat hij gevaar loopt. Voor Lila betekent dit dat ze terug zal moeten gaan naar haar verleden: enkele jaren terug was ze nog een mens en diplomate, inmiddels is ze een half-mens, half-cyborg. Daarnaast heeft ze een bijzondere hekel aan de elfensoort ontwikkeld, die in haar ogen medeverantwoordelijk is voor haar huidige staat.

Het uitgangspunt waarmee de Quantum Zwaartekracht-serie begint is een opzienbarende, maar de manier waarop met de nieuwe wereldsituatie wordt omgegaan is zo natuurlijk dat je daar als lezer snel aan went. Te meer daar schrijfster Justina Robson de moeite heeft genomen om alles ook geloofwaardig over te laten komen. Over zelfs de kleinste details is goed nagedacht, en dat alles maakt het feit dat de heldin een beetje te mooi, een beetje te krachtig en een beetje te populair is bij de andere personages, ruimschoots goed.

Want Lila Black is zeker een bijzonder hoofdpersonage: haar grotendeels mechanische lichaam kan ze zo nu en dan moeilijk onder controle houden, ze heeft duidelijk een verleden dat langzaam ontrafelt wordt, ze is grappig, onzeker en ook – en dat moet inderdaad gezegd – sexy. Doordat ze haar eigen manier heeft om tegen de nieuwe wereldsituatie en haar bestaan aan te kijken, loodst ze je door de gebeurtenissen van de half-magische, half-bekende wereld heen. Ook de andere personages zijn prima neergezet, en ook leuk. Ze houden allemaal een geheimzinnig randje, waardoor je des te meer zin krijgt om de volgende delen te lezen en meer over hen te weten te komen.

Elfenbloed combineert sterke personages en een boeiende science fiction/fantasywereld moeiteloos. Neem daar de spannende plot bij en je hebt een mix die moeilijk stuk te krijgen is.

Titel: Elfenbloed, deel een van de Quantum Zwaartekracht-serie
Auteur: Justina Robson