Skip to content

Recensie | Julie Kagawa – De IJzerkoning

9200000005926051Over minder dan vierentwintig uur wordt Meghan Chase zestien – ‘sweet sixteen’, zoals ze dat noemen. Voor Meghan is het alles behalve ‘sweet’, aangezien haar leven op een griezelige manier uit de hand begint te lopen. Haar stiefvader lijkt haar te vergeten, haar broertje gedraagt zich vreemd, en net zoals hem begint ook zij nu overal monsters te zien. Wanneer er plotseling op een computerscherm: Meghan Chase, we komen je halen…, komt te staan, had ze nooit verwacht dat zij de dochter van Oberon zou zijn, de Elfenkoning van Nimmernimmer, uit het theaterstuk van Shakespeare. Ze had al helemaal niet verwacht dat zij samen met Puck, aka Robin Goodfellow, naar Nimmernimmer moet afreizen om haar broertje te redden, die is ontvoerd door de IJzerfae.

Dit is het eerste boek uit de Iron Fey Saga, en tevens de debuutroman van Julie Kagawa. Kagawa heeft met deze roman de door Shakespeare gecreëerde wereld een nieuw leven ingeblazen, met terugkerende karakters zoals Robin Goodfellow, Oberon en Titiana, maar ook met nieuwe, net zulke fascinerende personages, zoals Ash, Meghan en de IJzerfae. De personages zijn goed uitgewerkt, iets wat in dezer dagen nog wel eens wil mislukken of wordt vergeten. Sommige mensen zullen Meghan misschien als zwak omschrijven, maar zij is alles behalve zwak: zij houdt haar doel voor ogen, en haar enige doel in deze roman is het vinden van haar broertje Ethan. En ook al wordt zij verliefd op iemand op wie zij juist niet verliefd moet worden, en ook al proberen Roodkappen en andere monsters haar tegen te houden, ze weet zich toch een weg door alle obstakels te vechten.

Kagawa weet wat zij moet doen om de lezer geboeid te houden. De spanning is goed opgebouwd, de creativiteit verslapt geen moment. De IJzerfae is een uniek concept gezien de fae in de meeste verhalen alles behalve ijzer kunnen verdragen. Daarbij is verhaal makkelijk te volgen en is schrijfstijl intrigerend op een simpele manier. Elfen en trollen komen dusver nog niet vaak voor in het young adult genre, en Kagawa heeft met deze serie de voordelen van de andere soort zeer goed weten neer te zetten.
(Sanne Zwerink)

Untitled-4.5
De IJzerprins