Recensie | Julie Kagawa – Blood of Eden, deel 1: Onsterfelijk

51txTTK3uzL._SY300_Allie woont in New Covington, één van de vele steden waarvan de populatie ten prooi is gevallen aan het roodlongvirus. Voor zij geboren werd, zorgde dit virus ervoor dat de mensheid uit dreigde te sterven. Een vampier kwam tussenbeide – bang dat ook zijn ras ten onder zou gaan als diens voedselvoorraad was uitgestorven – en probeerde met de mensen een oplossing te vinden. Dit met de ‘rabdo’s’ als resultaat: een soort hondsdolle zombies die de wereld bevolken. De vampiers hebben zich in de steden verschanst en houden mensen als bloeddonoren en slaven. Allie zelf is een illegale buitenstaander die met moeite probeert zichzelf staande te houden in deze vreselijke wereld. Als ze op strooptocht bijna komt te sterven, besluit een barmhartige vampier haar te redden – door haar tot één van de zijn soort te maken.

Na verloop van tijd is Allie gedwongen New Covington te verlaten. Tijdens haar omzwervingen komt ze een groep mensen tegen, onder leiding van de voormalige priester Jebbediah en zijn zoon Zeke. Dan pas leert Allie de echte strubbelingen van het vampier-zijn kennen – want hoe kan ze haar nieuwe identiteit en haar gevoelens voor Zeke met elkaar verzoenen?

Onsterfelijk past naadloos in het rijtje van populaire dystopische jongerenromans zoals we er de afgelopen jaren al een heleboel voorbij hebben zien komen, en waarvan The Hunger Games de meest positieve uitschieter tot nu toe is. Van zijn originaliteit moet het boek het dan ook niet hebben: de meeste gebeurtenissen zie je ver van te voren aankomen en voor wie een goede beschrijving wil van de impact van het proces van verandering van mens naar vampier kan je beter de boeken van Anne Rice pakken. De personages moeten het ook niet van hun kilometers diepe psyche hebben.

Toch is Onsterfelijk zeker een alleszins vermakelijk boek. Het is vlot geschreven – je schiet erdoorheen – en kent veel spannende scenes. De personages zijn misschien niet bijster bijzonder: je gaat ze wel aardig vinden – zelfs of misschien juist de schmierende slechteriken.

De Blood of Eden-trilogie zal literair gezien geen hoge ogen gooien, maar dat is ook lang niet altijd nodig. Met dit boek kom je je middag of avond gewoon prima door.

Untitled-2.5
Titel: Blood of Eden, deel 1: Onsterfelijk