Recensie | Joss Stirling – Soulmates: Het verhaal van Phoenix

Soulmates.-Het-verhaal-van-PhoenixPhoenix is opgegroeid in een gesloten gemeenschap die wordt bestuurd door een vreselijke man die iedereen opdracht geeft om te stelen en er niet voor terugdeinst mensen te straffen die niet gehoorzamen. Ze vindt haar leven verschrikkelijk, maar ze is bang voor de leider en staat er helemaal alleen voor. Totdat ze er op een dag op uit wordt gestuurd om te stelen van Yves Benedict. Haar gave, die ze altijd heeft gebruikt als ze mensen zakken rolt, blijkt op de een of andere manier geen effect op hem te hebben. Waarom lijkt het alsof hij dwars door haar heen kan kijken? Het maakt Phoenix doodsbang dat het enige waarop ze altijd kon vertrouwen haar nu in de steek laat. Als Yves haar dan ook nog eens wil weghalen uit haar Gemeenschap omdat hij beweert haar soulmate te zijn, raakt ze in verwarring. Wie is deze vreemdeling die claimt te weten wat goed voor haar is? En kan ze haar leven in de Gemeenschap wel achter zich laten? Voordat Phoenix het weet raakt ze verstrikt in een situatie waaruit ze niet meer kan ontsnappen.

Net als het eerste deel uit de Soulmates-serie is ook dit boek in de ik-vorm geschreven, waardoor de lezer gemakkelijk in het verhaal mee kan gaan. Er zit veel actie in het verhaal en dat, in combinatie met het fantastische element en het romantische verhaal, maken Het verhaal van Phoenix tot een onweerstaanbaar geheel. Het doemdenken van Phoenix ligt er af en toe wat te dik boven op, en het ‘wij zijn voor elkaar gemaakt’-gehalte is hoog – toch doet dat niet af aan de leeswaarde van het boek. Het verhaal van Phoenix leg je niet weg voordat je bij de laatste pagina bent aangekomen.

Ondanks dat Het verhaal van Phoenix het tweede deel is uit een serie, is het ook heel goed los te lezen. Dat is tegelijkertijd het grote gemis in het boek: het contact met de karakters uit het eerste deel. Nu komen zij alleen voorbij in een kleine bijrol. Aan het einde van het boek zijn er nog vijf gebroeders Benedict over. Hopelijk betekent dat dat er nog een aantal van deze heerlijke boeken aan zitten te komen.
(Rebecca de Man)

Het verhaal van Phoenix
Joss Stirling