Recensie| Joris van Leeuwen – Gevaarlijk Spel

In het Amerikaanse slaapstadje Senora barst van de ene op de andere dag de hel los. Senora raakt afgesloten van de buitenwereld en de inwoners gaan zich bizar gedragen. Twee jonge moeders, Kayleigh Winstone en Amy Reynolds, worden de spil van een reeks gruwelijke gebeurtenissen. Terwijl de vrouwen proberen het vege lijf te redden, wordt duidelijk dat ze de controle over hun leven kwijt zijn. Iemand anders heeft die controle in handen, met verschrikkelijke gevolgen.

Gevaarlijk Spel is het thrillerdebuut van Joris van Leeuwen – een jonge banketbakker, die eerder in eigen beheer al een griezelige novelle en verhalenbundel uitbracht. Van Leeuwen weet inmiddels hoe je spanning opbouwt: zijn boek bevat veel cliffhangers, lugubere scenes en een race tegen de klok. Dit betekent niet dat hij een goede verteller is. De auteur heeft helaas nog niet alle schrijftechnieken in huis om een sterk verhaal neer te zetten.

Zo laat Van Leeuwen graag een alwetende verteller inbreken in het verhaal, die dan bijvoorbeeld meedeelt dat Kayleigh ‘de gelukkigste vrouw op aard’ is en dat rijke zakenmensen ‘een leeg leven hebben’. Deze vrij kinderlijke observaties doen vermoeden dat Gevaarlijk Spel een jeugdboek is. Maar de horror die volgt is duidelijk niet bestemd voor een jong publiek. Blijkbaar weet Van Leeuwen nog niet dat in een volwassen roman weinig wordt uitgelegd en dat er andere, indirecte, manieren zijn om informatie over te brengen.

Daarnaast vertilt Van Leeuwen zich aan de buitenlandse setting van zijn verhaal. Zijn hoofdpersonen – Amerikaanse moeders, FBI-agenten en zakenlieden uit het Midden-Oosten – worden plat en clichématig neergezet. En wanneer de auteur feitjes noemt als de lengte van Dubai’s hoogste wolkenkrabber, en dat er ‘niet veel Amerikanen zijn die een fiets hebben’, waan je je weer in een kinderboek. Een verhaal in een exotische omgeving, met zo’n ambitieus thema, vraagt nog te veel van deze schrijver. Hij zou beter kunnen kiezen voor een Nederlandse mannelijke hoofdpersoon in een banketbakkerswereld.

Tenslotte moet worden genoemd dat het boek taalfouten bevat. Zinnen als ‘Amy keek hem bewonderenswaardig aan’ en ‘Ook was het te ruiken dat er liters alcohol geconsumeerd was’ zijn storend. Ze versterken de indruk dat Gevaarlijk Spel te vroeg gepubliceerd is. Schrijver en boek hadden meer tijd moeten krijgen om te rijpen.

Joris van Leeuwen is goed in staat om een spannend verhaal te bedenken, maar de uitvoering ervan schiet tekort. Hij heeft meer begeleiding nodig, en een onderwerp dat dichter bij hem ligt. Nederlanders lezen graag thrillers, Van Leeuwen zou dus een groot publiek kunnen trekken. Met Gevaarlijk Spel gaat dat nog niet lukken.
(Eva Laiste)

Gevaarlijk Spel
Joris van Leeuwen