Recensie | John Flanagan – De Koninklijke Leerling

De koninklijke leerlingHet leven van Will Verdrag is ingestort. Al maanden heeft hij nog maar één doel in zijn leven en dat is wraak nemen. Zijn vrienden zien hem langzaam wegkwijnen en komen met één oplossing die, zo blijkt, meerdere vliegen in één klap slaat. Will krijgt een leerling toegewezen en langzaamaan lijkt hij weer de oude te worden. Wanneer de kans op wraak zich dan plots aandient, komt hij voor een belangrijke keus te staan. Kiest hij voor zichzelf of voor het algemeen goed?

Met De Koninklijke Leerling sluit schrijver John Flanagan zijn populaire serie de Grijze Jager op spectaculaire wijze af. Het verhaal speelt zich af een flinke tijd na het laatste avontuur en daardoor leren de fans hun helden op een hele nieuwe manier kennen. Toch behouden de karakters dezelfde onderlinge dynamiek en persoonlijk kenmerken waardoor het verhaal nog steeds vertrouwt voelt.
Het verhaal is spannend en loopt vlot door maar heel veel verrassingen bevat het niet. Toch bederft dit de pret niet, want door zijn schrijfstijl weet Flanagan de aandacht vast te houden en blijft de lezer benieuwd naar de precieze details van het einde.

De Koninklijke Leerling lijkt een goed einde van een nog betere serie. Toch kan het einde redelijk open genoemd worden en het is dus de vraag of de lezer zelf zijn fantasie mag gaan gebruiken of moet gaan duimen voor een vervolg serie. Gelukkig zit Flanagan niet stil en zijn fans zullen met een tevreden gevoel dit laatste hoofdstuk af kunnen sluiten en beginnen aan een nieuwe serie.
(Erin de Vrijer)

De Grijze Jager, De Koninklijke Leerling
John Flanagan