Recensie | John Flanagan – Broederband boek 2, De Indringers

broederband2De Andomal, de waardevolste schat van de Skandiërs, is tijdens de wachtdienst van de Reigers gestolen. Hal en de rest van zijn broederband worden onteerd en de oberjarl wil beslag leggen op hun schip, de Reiger. De enige manier voor Hal en zijn vrienden om zich weer in Hallasholm te kunnen vertonen is om met de Reiger uit te varen in de nacht en de Andomal terug te halen van Zavac en zijn piratenbende.
Een vermoeiende zoektocht begint en wanneer de Reigers de piraten eindelijk gevonden hebben en ze bondgenoten vinden die ook een appeltje met Zavac te schillen hebben, lijkt het geluk aan hun kant te staan. Tot ze erachter komen dat de oberjarl van Hallasholm een wolvenschip de zee op heeft gestuurd om de Reigers te vinden.

In De Indringers reist de lezer mee met de broederband de Reigers op hun missie om hun eer te herstellen en terug te kunnen keren naar huis. In het begin wordt nog even kort omschreven wat er aan het einde van het eerste boek allemaal gebeurd is maar dit gebeurt niet op een storende manier. Het wordt mooi in het verhaal geweven als motivatie voor de reis die de Reigers maken. Verder wordt er weinig teruggegrepen op het eerste boek dus voor mensen met een slecht geheugen die een tijdje hebben moeten wachten op deel twee kan het fijn zijn om het eerste nog eens te lezen omdat de karakters en hun eigenschappen dan weer wat helderder zijn.

Anders dan in de Grijze Jager-serie waarin de hoofdpersoon Will Verdrag bijna in elk boek een nieuw avontuur beleeft, sluiten de eerste 2 delen van Broederband direct op elkaar aan. Flanagan vertelt over een groep jongens die langzaam opgroeit tijdens het avontuur van hun leven. Het doorlopende karakter van het verhaal maakt het des te spannender, omdat de schrijver op deze manier ruim in detail kan treden en uitgebreid over elke gebeurtenis kan vertellen. Ook de eindes worden op deze manier echte cliffhangers, waardoor het wachten op het volgende deel verschrikkelijk lang is. En hoewel er eigenlijk relatief weinig gebeurt, is dit tijdens het lezen totaal niet te merken. Achteraf blijkt pas hoe kort het verhaal had kunnen zijn maar eerder dan teleurstelling of ergernis heeft dit juist verbazing tot gevolg over hoe de schrijver dit voor elkaar gekregen heeft.

Al met al is er weinig aan te merken op de Indringers. John Flanagan heeft het begin geschetst van wat weer een fantastische serie belooft te worden. Op zijn eigen manier weet hij zelfs de gevechten zo te brengen dat de spanning en dreiging aanwezig is zonder gewelddadig over te komen.
Deel twee van de Broederband-serie is een waardig vervolg op de Outsiders en de korte intro van deel drie doet vermoeden dat ook de Jagers een spannend vervolg zal worden.
(Erin de Vrijer)

Titel:Broederband boek 2, De Indringers