Recensie | Jasper Polane – De Onzichtbare Maalstroom 1: Lege steden

lege stedenHoofdpersoon Werner Boren vindt, na thuiskomst van het geven van een college, een briefje op de deurmat. Daarin wordt hij door een anoniem persoon gevraagd om een ontmoeting. Op weg naar de ontmoetingsplek merkt Boren dat hij gevolgd wordt door zogenaamde ESP-ers: geheim agenten die gedachten kunnen lezen. Het briefje maakt deel uit van een missie uit een parallelle wereld genaamd Tartarus. De geheime dienst van Tartarus, de zogenaamde Inquisitie, wil dat Boren in hun wereld het werk afmaakt van een gerenommeerde wetenschapper die – toevallig? – de naam Werner Boren heeft. Boren gaat met frisse tegenzin aan het werk waarbij hij gestimuleerd wordt door elementen uit Tartarus die hem doen herinneren aan zijn eigen wereld. Tijdens een van de experimenten ontdekt Boren een derde wereld die erg verlaten lijkt. Al snel komen hij en zijn reisgenoten erachter dat dit niet zo is. En wat is er zo bijzonder aan de onzichtbare maalstroom…?

Jasper Polane heeft een meeslepend boek geschreven. Zijn stijl is erg filmisch. Hierdoor komen de hoofdpersonen en de plaats van handeling goed tot leven. In het eerste deel van het verhaal worden de hoofdpersonen flitsend geïntroduceerd, waardoor het verhaal gelijk vaart krijgt. In het tweede deel van het boek wordt het tempo nog wat hoger bij het betreden van de derde wereld. Vanaf hier is het boek een echte page turner. Het gebruik van vele verzonnen wetenschappelijke termen stoort niet. Sterker nog, het gebruik van deze termen geeft mooi weer wat het karakter van Boren is.

Het boek doet sterk denken aan de weird fiction boeken van China Miéville. De oplettende lezer zal de verwijzingen naar Den Haag en het beleg van de stad Leiden niet ontgaan. Een fijne bonus, die het boek een leuk Nederlands tintje geeft. De monsters uit de derde wereld zijn erg eng en beeldend beschreven. De engheid komt vooral doordat ze te maken hebben met iets alledaags.

De monsters uit Lege Steden hebben iets weg van de Vashta Nerada uit Doctor Who. Alleen zijn Polanes creaturen nog enger en gevaarlijker. De parallelle werelden worden in het boek gescheiden door verschillende lettertypes. Dit verschil had misschien nog net even duidelijker gemaakt kunnen indien deze lettertypes wat meer onderscheidend waren. Het wisselen tussen Romeinse en Arabische cijfers vond is een vondst.

Lege Steden is het eerste deel van De Onzichtbare Maalstroom-trilogie. En het is uitkijken geblazen naar het volgende deel!
(Taffy van Doorn)

Titel: De Onzichtbare Maalstroom 1: Lege steden