The Expanse,  Leviathan ontwaaktAl enige tijd heeft de mensheid planeten in ons zonnestelsel gekoloniseerd. Ondanks het feit dat het er allemaal vredig uit ziet, zijn er tussen de machthebbers van Aarde en Mars spanningen voelbaar. Wanneer kapitein Jim Holden van het ijsmijnschip The Canterbury op een gestrand ruimteschip stuit, is oorlog tussen deze machthebbers haast onvermijdelijk. Want er is van alles mis met dit gestrande schip. Het zit vol met gaten, de reactoren staan uit en de bemanning is nergens te bekennen. Het enige aanknopingspunt is een seintoestel van de Marsiaanse marine. Wanneer Holden dit kenbaar maakt aan de rest van het universum, volgt er een aaneenschakeling van gebeurtenissen: de één nog vreemder en gruwelijker dan de ander.

Leviathan Ontwaakt is geschreven uit twee perspectieven. Het ene hoofdstuk zie je door de ogen van kapitein Jim Holden, de andere door de ogen van rechercheur Miller. Door de ogen van Holden zie hoe langzaam maar zeker de spanning tussen Aarde en Mars zich opbouwt terwijl je door de ogen van Miller leert dat het tienermeisje Julie verdwenen is en opgespoord moet worden. Hoewel alles zwart en wit lijkt, leren ze beiden in de loop van het verhaal dezelfde les: niets is wat het lijkt.
Door de constante wisseling van perspectief, leer je de samenleving op verschillende manieren kennen. Dit komt het boek zeker ten goede, omdat in de eerste paar hoofdstukken nogal onduidelijk is over de situatie. Tevens zorgt het ervoor dat je blijft lezen, want James Corey is een meester in cliffhangers. Net wanneer de spanning om te snijden is, wisselt hij van perspectief. Als lezer ben je gevangen in het verhaal, en stoppen wordt simpelweg onmogelijk.

Alle personages zijn geweldig uitgewerkt. De meeste personages dragen in het begin een soort mistige sluier om zich heen. Je merkt als lezer dat zowel de hoofdpersonen als jezelf moeilijk door die sluier heen kunnen kijken. Op die manier weet je als lezer ook niet wie wel en wie niet te vertrouwen is. Het maakt alles net wat spannender om te lezen. Ook kun je haast aan het doen en laten van de personages merken van welke planeet vandaan komen. Enkele spreken zelfs een andere taal: bijvoorbeeld Gordelpidgin. Als lezer begrijp je nauwelijks wat er wordt gezegd, maar door de reacties die gegeven worden kan je wel raden waar het over gaat.

The Expanse: Leviathan Ontwaakt is een geweldig boek en een aanrader voor liefhebbers van sciencefiction én thrillers.
(Nadym van Schaik)

Titel: The Expanse: Leviathan ontwaakt