Recensie | J. & S. Guptara – De Erfenis van Aferistus

De samenzweerders zijn ontmaskerd en het lijkt nu rustiger te zijn in Calaspia. Toch is nog lang niet alles bij het oude. Nevelige Dolers trekken door het land en zorgen voor onheil waar ze komen. Steeds meer mensen willen zich bij de Waanzin aansluiten en zijn grip verspreidt zich als een olievlek over het land. De enige die kan voorkomen dat Calaspia helemaal ten onder gaat in de Waanzin is Bryn Bellyset. Makkelijker gezegd dan gedaan, om het land van de ondergang te redden moet hij het legendarische zwaard Magnarion vinden. Als hij dan ook nog achter de werkelijke reden van de samenzwering komt, staat hij voor een moeilijke keuze.

De Erfenis van Aferistus is het afsluitende deel van De saga van de Waanzin. Waar het eerste deel van de trilogie nog leek op een avonturen roman, is dit boek uitgegroeid tot een werk over een innerlijke worsteling en een keuze tussen twee uitersten. Net als de eerste twee delen is ook dit deel met zijn bijna zeshonderd pagina’s zeer lijvig. De Guptara tweeling neemt de tijd om de uitgezette lijnen in de eerste twee delen bij elkaar te brengen en maakt het Bryn tot op het eind lastig. En hier verdienen ze ook zeker een compliment voor. Toch blijft het dankzij hun schrijfstijl een lastig boek om door te komen. Hoe jong ze ook waren toen ze het eerste deel schreven, hun bloemrijke schrijfstijl is gebleven. Dat is jammer, want op sommige punten is het behoorlijk afleidend.

Hoewel het boek gelaagd is en er goed over na gedacht is, is de schrijfstijl vermoeiend en is het erg moeilijk voor de tweeling om de spanning goed vast te houden. Dit zorgt ervoor dat, ondanks het verhaal, het toch een boek is wat zich makkelijk laat neerleggen.

De Erfenis van Aferistus
J. & S. Guptara
Pagina’s: 512