Recensie | J.R.R. Tolkien – De Hobbit of Daarheen en Weer Terug

de hobbitIn het groenste gedeelte van Midden-Aarde wonen de Hobbits, kleine mensachtigen die over het algemeen in een gezellige woning onder de grond wonen en zich bij voorkeur niet bemoeien met de buitenwereld. Het is voor de vermaarde Bilbo Balings dan ook een onwelkome verrassing als op een dag een dwerg bij hem aanklopt. En nog één. En nog één, net zo lang totdat er dertien dwergen en een oude tovenaar in zijn huis verzameld zijn. Ze leggen hem de reden van hun komst voor: de draak Smaug heeft zich de Dwergenschat toegeëigend en het gezelschap is onderweg om die op het mythische beest te heroveren. Al wat ze nog nodig hebben is een dief. Voor hij het weet is Bilbo deel geworden van het reisgezelschap, en gaat hij de strijd aan met trollen en orcs, ontmoet hij Elfen en tovenaars, en reist hij honderden mijlen om uiteindelijk de strijd aan te binden met Smaug zelf.

Met alle aandacht voor de Lord of the Rings-trilogie en de huidige reeks Hobbit-films zou je bijna vergeten dat het allemaal begonnen is met een fantasyroman van twee vingers dik. Daar waar de andere werken van J.R.R. Tolkien bekend staan om hun hechte taalgebruik en langdradige beschrijvingen, leest De Hobbit lekker weg en is het bij tijd en wijle bijzonder komisch. Je moet een liefhebber zijn van de liedjes en gedichtjes die Tolkien te pas en te onpas door het boek strooit, en natuurlijk doet de stijl af en toe wat oubollig aan – maar wat kun je verwachten van een werk dat in 1937 voor het eerst gepubliceerd werd en alleen in de Nederlandse vertaling al 31 keer herdrukt werd?

De Hobbit is een pareltje in de fantasyliteratuur: leuk voor kinderen en volwassenen, met hier en daar een serieuze noot. En natuurlijk is het een prima inleiding op de wat zwaardere In de Ban van de Ring-trilogie.

Titel: De Hobbit of Daarheen en Weer Terug
Auteur: J.R.R. Tolkien
253 pagina’s