Recensie | Angie Sage – Septimus Heap 1: Magiek

MagiekOp de avond van de geboorte van zijn zevende zoon Septimus gaat Silas Heap op bezoek bij een genezeres om kruiden te halen. Bij terugkomst vindt hij een klein pakketje in de sneeuw: het is een pasgeboren meisje. Hij vervolgt zijn weg naar huis en krijgt tot zijn schrik te horen dat zijn eigen zoon net is overleden. Zijn vrouw en hij besluiten om het meisje als hun eigen kind op te voeden. Ze noemen haar Jenna.

Op Jenna’s tiende verjaardag onthult de Buitengewone Tovenares Marcia Overstrand dat Jenna de verloren prinses is. Haar moeder de Koningin en Marcia’s voorganger werden op de avond van Jenna’s geboorte vermoordt. Marcia heeft de onthulling nog niet gedaan of zij, Jenna en de min of meer toevallige aanwezigen – Silas Heap, diens jongste zoon Nicko, hond Maxie en Jongen 412 van het Jonge Leger – worden belaagd en weggejaagd uit hun woonplaats. De boze tovenaar DomDaniël neemt zijn intrek in de Tovenaarstoren en hij vastbesloten de nieuwe heerser te worden en te blijven. Dat hij daarvoor de Heaps en de jonge prinses uit de weg moet ruimen, deert hem geenszins.

De hoofdpersoon van de serie, Septimus Heap, de zevende zoon van de zevende zoon, is in dit eerste deel de grote afwezige: je weet dat hij er is, maar wie is hij? Is hij Jongen 412, is het de nare Leerling van DomDaniël of toch iemand anders? Deze spanning drijft de lezer voort over de pagina’s van dit eerste deel. Daarnaast zit het boek bomvol humor en indrukwekkende magie. De bij personages overschaduwen de hoofdpersonen bijna, zo leuk zijn ze: neem bijvoorbeeld Stanley, de gedistingeerde Boodschaprat, of de mompelende Groezel die bij tante Zelda in het moeras woont.

Gelukkig neemt schrijfster Angie Sage niet de verplichting om ieder personage evenveel verteltijd te geven: van de zeven kinderen van Sarah en Silas Heap spelen er in dit deel maar drie echt een rol. Dat is fijn, want het voorkomt een stortvloed aan oninteressante personages en zorgt ervoor dat de personages die wél uitgebreid aan bod komen, goed zijn uitgewerkt.

Een klein minpuntje is de constante wisseling van oogpunt: de gedachte van het ene personage aan het andere is genoeg om de lezer in een flits aan de overkant van de fantasywereld te doen belanden. Dat kan wel eens verwarrend zijn.

Een vergelijking met de Harry Potter-serie is gemakkelijk gemaakt, maar niet omdat Septimus Heap een goedkoop aftreksel ervan is. Deze tovenaarsleerling kan prima op eigen benen staan.

Titel: Septimus Heap 1: Magiek
Auteur: Angie Sage