Recensie | Alyson Noël – Soul Seekers, Bestemming

9200000006227519De jonge Daire leidt een flitsend, maar eenzaam bestaan. Ze reist samen met haar moeder van de ene filmset naar de andere, waar haar moeder als visagiste werkt. Wanneer Daire vreemde visioenen krijgt, verandert alles. Wat is de betekenis van al die kraaien? En waarom ontmoet ze telkens dezelfde jongen in haar dromen? Daire belandt bij haar oma Paloma die een Zoeker blijkt te zijn – dit betekent dat ze toegang heeft tot de wereld tussen leven en dood. Dankzij haar oma leert Daire haar visioenen te beheersen en ontdekt ze dat ze enorme krachten heeft. Samen nemen ze het op tegen de duistere familie Richter. Maar dan ontmoet ze Dace, de jongen uit haar dromen. Hij blijkt familie van de Richters te zijn. Moet ze hem ook vernietigen?

Alyson schetst in Bestemming een heel andere wereld dan in haar vorige boeken. Vooral het stoffige, woestijnachtige New Mexico komt tot leven. Ze omschrijft goed de sfeer die in het dorpje Enchantment heerst. Ook de andere werelden weet ze tot leven te brengen. Het is duidelijk dat Noël onderzoek heeft gedaan naar het sjamanisme. Ondanks de rijke omgeving en de intrigerende magie, blijft Bestemming een vrij standaard boek. De nadruk ligt toch vooral op het highschool gedeelte en het bekende jongen-ontmoet-meisje-thema. Daire is een standaardpuber die alles helemaal niks vindt en ineens is ze overtuigd en wil ze Zoeker worden. Die omslag is vrij ongeloofwaardig.

Zowel Daire als de lezer krijgen weinig uitleg over alle magische verschijnselen, en als de langverwachte verklaring eindelijk komt, dan is die niet altijd bevredigend. Wat voor zin heeft het dan om zoiets geheim te houden? Ook de manier waarop Daire uiteindelijk haar oma weet te redden, heeft toch wat trekjes van een deus ex machina. En ja, dat haar grote liefde Dace de goede helft is van een tweeling en de slechterik Cade de slechte helft, is ook niet bijster origineel.

Bestemming is een boek dat je razendsnel uitleest. Voor jongeren die dol zijn op magische liefdesverhalen is dit een ideaal boek. Maar de ervaren fantasylezer grijpt liever naar een iets origineler werk.

Untitled-2.5
Titel: Soul Seekers, Bestemming
Auteur: Alyson Noël