Recensie | Giovanni del Ponte – De Onzichtbaren, het Geheim van Misty Bay

Douglas wordt voor de zoveelste keer door zijn vader naar het een of andere familielid gestuurd omdat hij niet mee kan op zakenreis. Als hij op weg is naar Oom Kendred in Misty Bay, droomt hij in het vliegtuig weer eens over de Onzichtbaren. Deze keer lijkt de droom wel heel echt.
Aangekomen in Misty Bay lijkt het een heel vredig stadje, ondanks het recente overlijden van een oude vriendin van zijn oom. Niets blijkt echter minder waar.
Wanneer Douglas samen met zijn nieuwe vriend Peter de vermiste kleindochter van de overleden vrouw tegen het lijf loopt, begint er een avontuur zoals Douglas nooit voor mogelijk had gehouden. Douglas, Peter en hun vriendin Crystal komen steeds meer te weten over de geschiedenis van Misty Bay en het wordt tijd voor de Onzichtbaren om terug te keren uit het verleden.

Het Geheim van Misty Bay is het begin van de serie De Onzichtbaren over een kinderbende die tegen het kwaad strijdt. Hun onschuldigheid is hun enige wapen tegen dit kwaad. Giovanni Del Ponte omschrijft zijn hoofdpersonages als kinderen die zich zelf vaak onzichtbaar voelen: ’de nerd’, ’het dikkertje’ en ’de heks’. Door dit te doen laat Del Ponte zien dat het niet uitmaakt wie je bent of hoe anderen je zien. Iedereen kan in een avontuur verzeild raken en vrienden tegenkomen wanneer je het niet verwacht.

Het Geheim van Misty Bay is een simpel geschreven boek, maar daardoor niet minder leuk. Er is goed nagedacht over het verhaal en hoewel het niet veel verrassingen biedt, leest het goed weg en kan de lezer genieten van de personages en de omgeving. Wel had Del Ponte af en toe meer uit mogen wijden over details en bepaalde gebeurtenissen. Hij heeft nu, wat spanning betreft, kansen gemist die hij in andere stukken van het boek zeker wel benut.

Stephen King noemt het ‘de nieuwe Harry Potter’ op de achterflap, maar daar lijkt het in de verste verte niet op. Maar zeker voor het wat jongere publiek is dit een goed boek en absoluut de moeite waard om eens uit de bieb op te pikken op een luie zondagmiddag.
(Erin de Vrijer)

Prijs: € 14,95
De Onzichtbaren, het geheim van Misty Bay