Recensie | George R.R. Martin – Een Feestmaal voor Kraaien

Martin, George R.R. - Een Feestmaal voor KraaienDe oorlog van de vijf koningen is voorbij. Rob Stark, Joffry Baratheon, Balon Grauwvreugd en Renling Baratheon zijn allen dood en Stannis Baratheon is naar de Muur gevlucht om daar zijn wonden te likken samen met vrouwe Melisandre. Joffry Baratheon wordt opgevolgd door zijn jongere broertje Tommen. Cersei Lannister regeert echter in zijn naam over Koningslanding en probeert het rijk in haar macht te houden. Gebrek aan inzicht en een gemene inborst maken van haar echter een incompetente en gevaarlijke vorst. Jaime Lannister is zijn hand en daarmee het respect van zijn zuster kwijtgeraakt. Hij heeft zijn prioriteiten verlegt en besluit zijn eed aan Catelyn Stark te eren. Hij geeft Brienne von Tarth de opdracht Sansa Stark veilig en wel terug te vinden. Zij is na de moord op Joffrey Baratheon halsoverkop gevlucht en verbergt zich in de Vallei onder bescherming van Petyr Baelish. Nadat hij zijn vader, Tywin Lannister, vermoord heeft is ook Tyrion op de vlucht. Cersei heeft echter een klopjacht op hem geopend.

George R.R. Martin kondigt bij het begin van dit boek aan dat het verhaal te groot is voor één boek. Hij geeft aan dat het gemakkelijkst zou zijn om het verhaal simpelweg in twee te delen en slechts de helft van het verhaal in dit boek te vertellen. Hij verkiest het echter om het volledige verhaal van de helft van de personages te vertellen. Hoewel deze methode te begrijpen is en ervoor zorgt dat de verhalen beter te volgen zijn doordat slechts de helft van de personages aan bod komen, is het nadeel dat heel wat personages niet meer aan bod komen. Daenerys Targaryen, John Sneeuw, Brandon Stark, Stannis Baratheon en andere geliefde en minder geliefde karakters hebben geen plaats gekregen in dit boek. Na de spanning die opgebouwd is op het einde van Bloed en Goud, het tweede deel van Een Storm van Zwaarden, vallen we met dit boek terug in een eerder saai en langdradig verhaal. De personages kunnen de aandacht niet vasthouden en het boek lijkt op het eerste zicht eerder een tussenstuk zonder grote meerwaarde te zijn. Halverwege het boek komt er gelukkig wat vaart in het verhaal, waardoor het boek beter eindigt dan het start. De spanning wordt opnieuw opgebouwd en het wordt moeilijker om het boek terug neer te leggen. Al bij al verdient Een Feestmaal voor Kraaien een gemiddelde score. Afwachten nu hoe HBO dit deel zal verfilmen in de serie Game of Thrones.
(Stephanie Vranken)

Untitled-2.5
Titel: Een Feestmaal voor Kraaien