Recensie | Douglas Adams – Het Transgalactisch Liftershandboek

douglas adams transgalactische liftersHugo Veld denkt een slechte dag te hebben omdat zijn huis op het punt staat gesloopt te worden om plaats te maken voor een rotonde. Wat hij niet weet is dat een groep Vogonische slagschepen net diezelfde donderdag heeft uitgekozen om de Aarde te vernietigen. Zogenaamd omdat de Aarde plaats moet maken voor een intergalactische snelweg. Hugo heeft het geluk een vriend te hebben die niet uit Schagen komt – zoals Amro Bank tegenover hem beweerde – maar een van de laatst overgebleven Praxibetelgeuzen in het universum is. En hij is in bezit van twee voorwerpen van onschatbare waarde: een handdoek en een exemplaar van het Transgalactisch Liftershandboek!

Door onwaarschijnlijke toevalligheid worden Hugo en Amro opgepikt door de op de vlucht geslagen president van het Keizerlijke Galactische Gouvernement en Trees Jansma. Samen ontrafelen zij de reden voor het vernietigen van de Aarde – een reden die verband houdt met het Antwoord op de Grote Vraag van Het Leven, het Heelal en de Rest!

In 2010 werd Douglas Adams’ wereldberoemde reeks over Het Transgalactische Liftershandboek opnieuw uitgegeven, ter gelegenheid van het door Eoin Golfer -bekend van de Artemis Fowl-reeks – geschreven deel zes: En dan nog iets…. Douglas Adams was inmiddels overleden: de schrijver stierf in 2001, een groot zwart gat in het science-fictionuniversum achterlatend. De Britse auteur ontwikkelde The Hitchhikers Guide to the Galaxy in 1978, oorspronkelijk als hoorspel. Gedateerd is het verhaal allerminst: het boek staat nog steeds garant voor een paar goede lachstuipen. Dit is niet alleen het resultaat van Adams’ droge humor en de fantastische semi-wetenschappelijke vondsten – van Babelvisjes tot de Grote Hyperlobische Omnistructurele Neutronenklover; het is ook te danken aan de voortreffelijke vertaling. Lia Belt is erin geslaagd het werk niet alleen in het Nederlands te hertalen, maar er ook een Nederlandse beleving aan te geven. Je zou bijna vergeten dat het werk Engels van oorsprong is.

Gelukkig zijn er zes delen in de serie van Het Transgalactisch Liftershandboek. Deel één is het fantastische begin van een lange reis in een compleet absurd universum.

Untitled-5
Titel: Het Transgalactisch Liftershandboek