Recensie | Deborah Harkness – Allerzielen

De Amerikaanse historicus Diana Bishop vindt in de bibliotheek van Oxford een mysterieus manuscript. Het boek gaat over alchemie en Diana voelt dat het betoverd is. De historicus is namelijk een heks, uit een legendarische heksenfamilie. Maar ze wil niets van magie weten en houdt zich uitsluitend met wetenschap bezig. Dus slaat ze het manuscript dicht. Te laat, de magie is haar leven al binnengedrongen. Bovendien heeft Diana de aandacht getrokken van wezens die al eeuwen jagen op het manuscript. Onder hen is Matthew Clairmont: briljant geneticus, en vampier. Diana valt als een blok voor hem. Samen binden ze de strijd aan met alle schepsels die het op Diana en het manuscript hebben voorzien.

De liefde
Het vuistdikke Allerzielen begint veelbelovend. Een oud boek met de spannende titel Ashmole 782, dat knispert van de magie, een Engelse topuniversiteit en een heldin die wetenschapper is en kan toveren. Dit móet wel een boeiend verhaal opleveren. Toch? Helaas niet. Want als de vampier Clairmont zijn intrede doet, blijkt dat Deborah Harkness eigenlijk helemaal niet over wetenschap, alchemie en magie wil schrijven. Ze walst zo snel mogelijk over die onderwerpen heen, zodat ze nog honderden pagina’s over heeft voor het enige dat haar echt interesseert: de liefde. Eindeloos vertelt Harkness ons over Matthews donkere ogen, Diana’s verlangen en Matthews ijzeren zelfbeheersing als hij haar heerlijke geur ruikt. In een zwijmeltaal waar de bouquetreeks bij verbleekt.

Ouderwets
Een boek dat drijft op de relatie tussen twee personen, vraagt om interessante karakters. Matthew is vijftienhonderd jaar oud; je verwacht dat de auteur (zelf een geschiedenisprofessor) ons een boeiend verhaal voorschotelt over zijn verleden. Helaas meldt Harkness niet veel meer dan dat hij een leidersfiguur is en enkele tragische liefdes heeft gehad. Het is een raadsel waarom de vampier na al die eeuwen valt op grijze muis Diana: zogenaamd een gedreven wetenschapper, maar in werkelijkheid iemand die geen seconde meer met haar belangrijke onderzoek bezig is zodra er een man in haar leven verschijnt. Matthew leest Diana voortdurend de les en gedraagt zich in iedere situatie irritant beschermend. Goed, een stokoude vampier mag ouderwetse ideeën hebben over relaties. Maar dat Diana, een moderne vrouw en mogelijk de Meest Begaafde Heks Aller Tijden, dankbaar zijn leiding accepteert is gewoon beschamend.

Bestseller
Na het lezen van Allerzielen dringt de vraag zich op: waarom is dit boek een (Amerikaanse) bestseller? Het verhaal heeft een mager plot, een saaie heldin en zeker honderd pagina’s teveel tekst. Wat is dan toch de aantrekkingskracht van dit verhaal? De vampier. Dat moet het zijn. Sinds Buffy the Vampire Slayer zijn wij allemaal gefascineerd door die charmante bloedzuigers. En dus lift Allerzielen mee op het succes van boeken als True Blood en Twilight. Helaas mist Allerzielen de humor van True Blood en de ongedwongenheid van Twilight.

Allerzielen is een liefdesverhaal, opgetuigd met een vleugje magie, een snufje alchemie en een mespunt wetenschap. Stuk voor stuk spannende ingrediënten, maar Harkness maakt er helaas een flauw brouwsel van.
(Eva Laiste)

Allerzielen
Deborah Harkness