Recensie | Darren Shan – Stad van Slangen

Capac Raimi bekleedt al tien jaar de positie van Kardinaal, maar niet zonder tegenslagen. Nadat hij op mysterieuze wijze verdwijnt, wordt Al Jeery opnieuw ingezet voor het speurwerk. De hele zaak blijkt echter weer een ingewikkeld plan te zijn dat is opgezet door de blinde Incapriesters om de stad over te nemen. Hoe komt Al uit hun greep? En wat moet hij met de nieuwe bende die voor hem georganiseerd is?

Stad van Slangen is het slot van de spannende boekenserie van De Stad. In dit laatste deel komen de twee parallel lopende verhalen van de eerste delen samen, om zo tot een knallend einde te komen. Uit dit laatste deel blijkt ook het nut van de, op het eerste gezicht, compleet verschillende voorlopende delen. Alle informatie die tot nu toe misschien irrelevant leek voor ‘the bigger picture’ blijken nu wel degelijk een reden te hebben.
Omdat er naar een definitief einde toegewerkt wordt, zijn de grote lijnen in dit deel iets meer voorspelbaar dan die van de andere twee. Maar Darren Shan weet dit goed te maken door interessante nieuwe karakters en belangrijke zijsporen in het verhaal te gebruiken. Vaak om iets meer informatie te bieden, maar toch ook af en toe om het inzicht in de karakters net een beetje te vergroten.

Opnieuw weet Shan een spannend, meeslepend en gruwelijk verhaal neer te zetten zonder de humor uit het oog te verliezen. Hoewel dit deel niet boven zijn voorganger uitstijgt, zoals bij deel twee het geval was, doet het er ook zeker niet aan onder. Stad van Slangen is een goed einde voor een geweldig verhaal.
(Erin de Vrijer)

Stad van Slangen
Darren Shan