Recensie | Christien Boomsma – Watergeheimen

Bo heeft het niet makkelijk. Haar moeder is overleden aan kanker en de relatie met haar vader is moeizaam. Door haar verdriet is Bo rebels en haar vader superstreng. Onbegrip tussen beiden maakt de situatie er niet makkelijker op. Dan komen Rafael en zijn moeder wonen in het oude huis van Mollema dat al jaren leegstaat,. Bo en Rafael worden al snel beste maatjes, maar Rafael heeft ook zo zijn problemen. Zijn vader heeft zijn moeder verlaten voor een andere vrouw en kijkt nauwelijks naar zijn zoon om. Samen gaan Bo en Rafael op onderzoek uit in het oude huis en vinden wel iets heel bijzonders in het boothuis: een zeemeermin! Alijah is de dochter van de oude Mollema en is na de dood van haar vader helemaal alleen. Al snel blijkt dat Bo en Rafael niet als enige op de hoogte zijn van het bestaan van de zeemeermin en loopt de situatie compleet uit de hand.

Op het eerste gezicht heeft Watergeheimen alle ingrediënten voor een spannend fantasyboek. Zeemeerminnen, kinderen met een bijzonder geheim en slechte volwassenen; spanning en sensatie alom. De verhaallijn is aardig, de beschrijving en het verhaal van de zeemeermin interessant. Het probleem zit hem echter in Bo en Rafael, de twee totaal oninteressante hoofdpersonen.
Bo is een koppig, irritant en verwaand kind en Rafael is opvliegend en nukkig. Hoe graag je ook wil, ze maken het je niet makkelijk, en zelfs bijna onmogelijk om een band met ze te krijgen. Iets wat je toch graag wilt als je een boek leest. Verder leest het verhaal wat houterig en zijn er onduidelijkheden die niet of pas heel laat in het boek worden opgelost.
Nou is het boek voor geschreven voor kinderen van elf jaar en ouder, dus misschien is het gewoon niet geschikt voor oudere lezers en vinden kinderen het geweldig. Bovendien ligt de verhaallijn er soms wat al te dik bovenop.
Ondanks de grote minpunten is het idee van een zeemeermin die met een mens trouwt en een kind met hem krijgt een leuke, originele insteek. Daarnaast krijgen we ook niet een standaard zoetsappig meerminnetje voorgeschoteld. Dat maakt het een beetje goed.
(Rebecca de Man)

Christien Boomsma
Watergeheimen