Recensie | Charlaine Harris – Date met de dood

De vampiers zijn een tijd geleden uit de kist en worden nu geaccepteerd door de meeste mensen. Er wordt gezegd dat ze eigenlijk niet dood zijn, maar een rare infectie hebben opgelopen en daardoor een vampier zijn geworden.

Er zijn verschillende clans ontstaan met vampofielen of kort gezegd vampo’s. Sookie is geen vampofiel, maar als er een vampier in Bon Temps komt, is ze helemaal door het dolle heen. Het wordt nog beter als hij aan een tafeltje gaat zitten in haar gedeelte van het café. De vampier krijgt al snel aandacht van een ander stel en hij lijkt het naar zijn zin te hebben. Sookie vertrouwt het niet en besluit hen af te luisteren met haar bijzondere ‘gave’. Ze komt er achter dat het om een stel ‘uitzuigers’ gaat en dat ze de vampier willen vermoorden voor zijn bloed. Dit kan Sookie niet toelaten en besluit de vampier te volgen en hem te redden. Dit is het begin van een aparte band tussen haar en de vampier, totdat de moorden beginnen. De vrouwen die vermoord zijn hebben allemaal bijtwonden, maar ze zijn ook gewurgd. De moordenaar heeft het duidelijk op Sookie gemunt, maar wie is het?

Date met de dood is ontzettend spannend en waarschijnlijk niet helemaal geschikt voor jonge lezers, hoewel het wel een Young Adult boek is. Het boek draait ook voornamelijk voor om seks en geweld. Ook vaak in die combinatie. Zo wordt er uitgebreid beschreven hoe een vampier wordt afgetrokken, door een vampofiel, tijdens een normaal gesprek. Toch denkt Charlaine Harris goed aan de kleine details, zoals een slaapplaats en alle standaard vooroordelen over vampiers. Door deze vooroordelen zijn de vampiers niet onoverwinnelijk en kunnen ze zelf ook geterroriseerd worden door bijvoorbeeld de Uitzuigers.

De spannings opbouw in Date met de dood is heel goed, want in het laatste hoofdstuk, zelfs tot bijna op het laatst blijf je in het ongewisse. Steeds denk je dat je weet wie het op Sookie gemunt heeft en dan klopt het toch niet. Het boek zit ongelofelijk goed in elkaar. Er zijn bijna geen vragen meer over aan het einde van het boek die beantwoord moeten worden in volgende deel. Harris heeft daardoor de lat voor het volgende boek erg hoog gelegd.
(Elianne de Geus)

Date met de dood
Charlaine Harris