Recensie | Cassandra Clare – Stad van gevallen engelen

stad van gevallen engelen cassandra clareDe oorlog tussen de benedelingen en de schaduwjagers is voorbij. Valentijn is verslagen en Sebastiaan is dood. Alles lijkt eindelijk rustig te worden voor Clary. Ze is weer terug in New York, haar moeder gaat trouwen met Luke en is weer gezond. Clary begint ondertussen haar officiële training als schaduwjager, maar het allerbelangrijkste is dat zij en Jace nu eindelijk een stel kunnen zijn. Hun geluk is echter maar van korte duur wanneer Jace zich steeds afstandelijker gaat gedragen en haar ontloopt. Dan worden er ook nog schaduwjagers vermoord en wordt Clary’s beste vriend Simon met de dood bedreigd.

Stad van gevallen engelen is het vierde boek uit de serie die nu bekend staat als The Mortal Instruments. Recent is het eerste deel verfilmd waardoor de serie meer bekendheid gekregen heeft. Deel vier begint als een Twilight-achtig boek, wat ongewoon is voor Cassandra Clare. Normaal staan de boeken bol van de actie, maar dit deel moet echt op gang komen en het duurt dan ook even voordat je erin zit. Als je er eenmaal inzit loopt het wel weer als een trein. Waar in het eerste deel het boek zich vooral richtte op Clary en Simon, schrijft Clare in dit boek vanuit bijna alle personages. Soms is dat even lastig omdat je heel goed moet opletten wie er aan het woord is, maar het geeft tegelijkertijd ook een goede balans in het verhaal om de complexiteit van het verhaal te begrijpen.

Al met al is het een deel wat weer een andere wending aan het verhaal geeft op zo’n manier dat je je af gaat vragen of er wel een bevredigend einde aan deze serie te schrijven is. En dat is toch best een knappe prestatie voor een vierde deel.

Titel: Stad van gevallen engelen
Auteur: Cassandra Clare
Pagina’s: 448