Recensie | Brian Selznick- Het Wonderkabinet

Terwijl Ben zoekt tussen de spullen van zijn overleden moeder, vindt hij aanwijzingen waarvan hij denkt dat ze naar zijn vader verwijzen. Op dat moment slaat de bliksem in en verliest Ben het vermogen om te horen. Nog steeds wennend aan zijn doofheid gaat de jongen op pad en volgt hij de aanwijzingen in het oude boek Het Wonderkabinet die hij gevonden heeft in de hoop zijn vader te vinden. Zijn zoektocht brengt hem in het magische New York. Met de hulp van een jongen genaamd Jamie, probeert hij het raadsel van het wonderkabinet op te lossen. Hij vindt minder dan hij had gehoopt en meer dan hij had durven dromen.

Vijftig jaar eerder dan Ben, leeft Rose. Ze houdt een plakboek bij over haar moeder, een succesvol actrice. Omdat Rose doof is, krijgt ze thuis les en ze probeert haar tijd te doden met het maken van modellen van gebouwen. Toch mist ze avontuur en ze loopt weg van huis in de hoop te vinden wat ze in haar leven mist.

In Het Wonderkabinet lopen twee verhaallijnen die verschillen in de manier waarop ze worden verteld. Terwijl het verhaal van Ben is geschreven, wordt het verhaal van Rose verteld aan de hand van tekeningen. Dit laatste geeft een extra dimensie aan het verhaal van Rose. Zoals dove mensen geen woorden kunnen horen, krijg je geen woorden voor het verhaal van Rose, slechts een impressie waar het over gaat. Je eigen fantasy wordt aangesproken om haar verhaal te vormen tot het moment dat de twee verhaallijnen samenkomen. Op een prachtige manier worden de verhalen van de twee kinderen verweven, iets wat je zeker zal raken.
Brian Selznicks schrijfstijl is goed leesbaar. Met de korte zinnen, het simpele taalgebruik en de afwisseling van tekst met tekeningen leest dit boek als een trein. De schrijver maakt verschil tussen wat in het verhaal geschreven en gezegd wordt door het eerste cursief weer te geven.
Het getekende verhaal van Rose bestaat uit potloodtekeningen. Ze zijn ruw opgezet waar het kon en gedetailleerd waar nodig. Als Rose zich klein voelt lijkt het wel of Selznick haar ook kleiner heeft getekend. Soms is een tekening met één zin te omschrijven, maar blijft het getekende je blik vasthouden tot je beseft dat het verhaal op de volgende pagina verder gaat.

In Het Wonderkabinet laat Selznick zien dat een verhaal in een boek niet per definitie verteld hoeft te worden door tekst. Door tekeningen te gebruiken prikkelt hij de lezer om met eigen woorden het verhaal in te vullen. Het verhaal op zich is niet zo spannend. Het getekende lijkt te overheersen waardoor het verhaal van Ben wat saai over komt. Wat het boek zo bijzonder maakt is het ‘stille’ verhaal van Rose in combinatie met de doofheid van de beide hoofdpersonen. Het geeft de lezer een bepaalde doofheid waardoor je betrokken wordt in het verhaal. En op de manier waarop Selznick de twee soorten verhalen verbindt, heeft hij Het Wonderkabinet verheven tot waar stukje kunst.
(Marieke Mater)

Het Wonderkabinet
Brian Selznick