Recensie | Brandon Mull – Fabelhaven

Wat zou jij doen als je ontdekte dat jouw opa de beheerder is van een reservaat vol magische wezens? De 11-jarige Seth weet het wel: meteen op zoek gaan naar die wezens natuurlijk! Met de bewoners van Fabelhaven valt echter niet te spotten. Seth en zijn zus Kendra merken dat je snel het verkeerde doet bij de elfjes, trollen en heksen die ze ontmoeten.
Het machtsevenwicht in Fabelhaven is wankel en wordt bewaakt met strenge wetten. Wanneer zo’n wet overtreden wordt, kunnen de gevolgen verschrikkelijk zijn. Helaas voor Seth en Kendra ondervinden ze dit zelf. Voordat ze het goed en wel beseffen zijn ze in groot gevaar. Bovendien moeten ze alles op alles zetten om te voorkomen dat de gevolgen ook ver buiten Fabelhaven worden gevoeld.

Fabelhaven is het eerste deel van een fantasyreeks waarvan er in Amerika al vijf delen verschenen zijn. Daar heeft Brandon Mull inmiddels een grote schare fans opgebouwd, maar bij ons is hij nog niet zo bekend. Het is te hopen dat daar verandering in komt, want Fabelhaven is vakkundig en met vaart geschreven. De onbezonnen Seth en de voorzichtige Kendra worden goed neergezet en hun kibbelende dialogen zijn geloofwaardig. Het zijn kinderen van vlees en bloed met wie jonge lezers zich kunnen identificeren. Voor de volwassen lezer is het plezierig dat de grenzen tussen goed en kwaad in dit boek door elkaar lopen en dat er voldoende onverwachte wendingen zijn. Het boek leest als een trein en laat losse eindjes over, die nieuwsgierig maken naar het vervolg.

De doorgewinterde fantasylezer zal wel enkele zwaktes opmerken. Mull laat zich soms verleiden tot te makkelijke oplossingen om het verhaal verder te helpen. Ook is het een tikje ongeloofwaardig dat de grootvader zijn kleinkinderen niet beter voorbereidt op mogelijk levensgevaarlijke situaties. Tenslotte wordt de goed opgebouwde spanning niet helemaal waargemaakt in de climax van het boek. Niettemin is Fabelhaven een sprankelend avonturenboek dat naar meer smaakt.
(Eva Laiste)

Fabelhaven
Brandon Mull