Recensie | Brad Winning – Schelmen & Schatten

Schelmen en SchattenDe barbaar Sirkhan heeft net zijn kersverse geliefde begraven als hij door een schelm naar een gevaarlijke vergeten godin wordt gelokt. Richard Beasly is een vampier die alles doet voor de kijkcijfers – zoals sterven, keer op keer. Het verhaal High noon in Gold Creek heeft een klassieke westernstijl – afgezien van de laserwapens waarmee de hoofdpersoon en zijn rivaal elkaar aan gort schieten – en in de sciencefiction-parodie De Tijdsbandiet krijgt een dwerg en premiejager het aan de stok met zijn opdrachtgever. Ook in Het orakel spelen dwergen een rol, in de ingebedde vertelling van een tovenaar die met zijn leerling een orakel bezoekt, en in Donder en bliksem iedere nacht komt een Noorse godheid om de hoek kijken in een geschil van een vader met zijn toekomstige schoonzoon. Sirkhan zien we een terug als hij weer in een tombe met een al lang dode vrouw terecht komt: ditmaal is de dame in kwestie vervloekt door haar man. En in De laatste akte neemt een reizende rechter deel aan de voorstelling van een rondtrekkend toneelgezelschap – met fatale gevolgen.

Schelmen & Schatten is een verzameling van elf verhalen en zodoende is het verschil in materie groot. Typische sword & sorcery-verhalen wisselen sci-fiwesterns, parodieën en fantasyverhalen af. Dat zorgt ervoor dat de bundel alles behalve eentonig is: voor iedere liefhebber is er wel een smaakje. Veel van de verhalen moeten het hebben van hun twist hebben en in de meeste gevallen werkt die ook goed genoeg om de lezer met een verrassing achter te laten. Door de vele kruisbestuivingen is het begin van sommige verhalen al een verrassing op zich.
De verhalen lezen vlot weg – enkele redactionele schoonheidsfoutjes daargelaten – en Brad Winning heeft een herkenbare schrijfstijl: ietwat bloemrijk of enigszins omslachtig. Dat verlucht de stijl eerder dan dat het irriteert en in hoeverre het archaïsch taalgebruik overheerst verschilt ook per verhaal. In De Tijdsbandiet is het taalgebruik juist weer heel modern en behoorlijk grof, wat past bij het parodiërende karakter van het verhaal. De bundel is wat dat betreft een uithangbord voor de diversiteit van Winnning als auteur.
Daarentegen is het jammer dat er wat weinig variatie zit in het type vrouw dat in de verhalen figureert: het mag wel eens gezegd worden dat er in Winnings universum een overdaad aan – al dan niet professioneel – losbandige vrouwen aanwezig is. Zijn het geen hoeren of slavinnen, dan zijn het wel overspelige dames, wellustige secretaresses of wulpse vampiervrouwen. In sword & sorcery-verhalen is dit enigszins traditie dat de schaarsgeklede vrouwen door de woeste krijgers in vuur en vlam worden gezet, voor de overige verhalen begint het een voorspelbare herhalingsoefening te worden.

Schelmen & Schatten is een veelzijdige bundel met voor ieder wat wils. De kwaliteit schommelt, maar alleen omdat sommige verhalen beter zijn dan anderen en niet omdat er slechte verhalen tussen zitten.

Schelmen & Schatten
Brad Winning
Pagina’s: 212