Recensie | Brad Winning – Godendoder

godendoderSirkhan is een reizende barbaar, type ruwe bolster blanke pit. Hij beleeft wilde avonturen tijdens zijn reizen door een magisch continent en komt in aanraking met verleidelijke vrouwen, duistere magiërs en louche handelaren. De avonturen van Sirkhan worden beschreven in een achttal spannende verhalen met als achtergrond de zoektocht van de hoofdpersoon naar de Amuletten van de Ouden. Zal hij slagen in zijn missie?

Geïnspireerd door Robert E. Howard’s Conan de Barbaar heeft Brad Winning met Sirkhan di Momo y Avaya een nieuwe loot aan de sword & sorcery stam geschapen. De avonturen van Sirkhan zijn niet subtiel. Er wordt veel gevochten, op een primitieve wijze met vrouwen omgegaan en bedrog ligt altijd op de loer. Dit komt ook terug in de gehanteerde stijl van Winning. Het geschrevene is ook niet altijd even subtiel. Eerder van lange halen vroeg thuis dan barokke volzinnen. Dat is zeker geen minpunt, want deze stijl past helemaal bij de sfeer van het boek. In de dialogen komt het karakter van Sirkhan goed tot uiting. Onze held spreekt in korte zinnen en gaat daarmee recht op zijn doel af.

Jammer is wel dat Winning geen keuze heeft durven te maken tussen een echte roman en losse verhalen. De achterliggende verhaalboog komt namelijk niet lekker uit de verf. Soms sluiten de verhalen naadloos in elkaar over en soms begint een verhaal ‘abrupt’ zonder connectie met het vorige verhaal. Op de verhaalboog van de amuletten na dan. Wanneer Winning hier meer werk van had gemaakt, was het een vier-sterren-boek geweest. Nu blijft hij helaas hangen op twee gedachten.

Het gebruik van flashbacks in de verhalen werkt daarentegen wel goed. Winning kan hiermee zaken helder verklaren die van belang zijn voor het verhaal. Deze flashbacks zijn ook rustpunten in de snelle en gevaarlijke wereld van Sirkhan. De vraag waarom Sirkhan de Amuletten van de Ouden verzameld wordt helaas niet beantwoord – iets dat in een romanstructuur wel verklaard had kunnen worden. Naast gevechten en mooie vrouwen weet Winning fijne monsters en spannende tovermomenten te scheppen. Hoogtepunt is de reuzenslang in het laatste verhaal. Een mythisch beest dat erg doet denken aan de legendarische scheppingen van animator Ray Harryhausen.

Godendoder is een heerlijk boek om in de vakantie tot je te nemen. Puur vermaak!
(Taffy van Doorn)

Godendoder