Recensie | Bernhard Hennen – Ravenstorm 2 Het spel van de Raven

De vlucht van koopmansdochter Melikae en de slaaf Omar is mislukt. Melikae is terug naar huis, waar alles anders is. Haar vader is dood en haar stad is veroverd door de Al’ Anfaners. Ze begeeft zich in een net van intriges als ze met de veroveraars moet samenwerken. Omar is voor dood achtergelaten in de woestijn, maar een vreemde tovenaar weet hem te redden. Ondertussen werkt de slavin Neraida samen met een groep rebellen die strijden tegen de overheersers.

Na het ietwat teleurstellende eerste deel van de serie, lijkt deel twee in eerste instantie meer te bieden. Bernhard Hennen focust op Neraida en Melikae, die op hun eigen manier tegen de Al’Anfaners strijden. Beide personages beginnen zich te ontwikkelen en de eerste helft van het boek leest vlot door. Als Neraida uit het verhaal verdwijnt, gaat het echter bergafwaarts. Hennen probeert Omar naar voren te schuiven als hoofdpersoon. Dat is geen goede zet, want de slaaf is een erg zwak personage. Hij loopt ellenlange lofredes op Melikae af te steken en hij slaat iedereen de hersens in die ook maar iets verkeerds over haar zegt. Omar leert niets van zijn meester Gwenselah, die wel gezond verstand heeft. De keren dat Omar in blinde woede langs Gwenselah rent om zich in de problemen te storten zijn ontelbaar. Een paar keer valt nog te vergeven, maar aan het eind van het boek gedraagt hij zich nog net zo dom als aan het begin.

Een ander heikel punt in het verhaal zijn de vele godsdienstdiscussies. Alle karakters vragen zich non-stop af of ze wel handelen in Rastullah’s wil. Daarnaast ruziën ze wat af, omdat ze allemaal denken te weten wat de God wil. Zoiets kan diepte geven aan een verhaal, maar ook hier schaadt overdaad. Bij elke handeling vragen ze Rastullah om raad of denken dat ze gezondigd hebben. Aan het eind van het boek komt die naam echt de keel uit.

Plottechnisch lijkt het erop dat Hennen schrijft met een dobbelsteen in de hand. Toevalligheden stapelen zich nog steeds op en gebeurtenissen vallen uit de hemel, vooral aan het eind. Dat is zonde, want aan het begin van het boek liet Hennen nog zien dat hij best goed kan schrijven.

Ravenstorm 2 Het spel van de Raven
Bernhard Hennen
Prijs: 17,95