Recensie | Becca Fitzpatrick – Drift

Een slim meisje, twee gevaarlijke jongens, mythologische wezens en biologieles. Oei! Becca Fitzpatrick gebruikt hier overbekende opzet. Maar dit boek grijpt je toch vlot beet; de geheimzinnige gebeurtenissen volgen elkaar namelijk in een rap tempo op en de schrijfstijl is vlot en toegankelijk.

Als leraar Coach, Nora en Patch opdracht geeft om elkaar in het kader van de biologieles beter te leren kennen, baalt Nora daar vreselijk van. Patch is ouder, lijkt erg ongeïnteresseerd en werkt ook nog eens niet mee. Hij weet wel alles over haar, maar als zij hem een vraag stelt geeft hij geen antwoord.

Liever werkte Nora samen met Vee, haar beste vriendin. Maar Coach is onverbiddelijk en de geheimzinnige Patch lijkt het allemaal nogal grappig te vinden. En ergens maakt dat hem ook wel weer heel erg leuk.

Helaas heeft Nora helemaal geen tijd voor leuke jongens, want om haar heen vinden geheimzinnige gebeurtenissen plaats. Een kapotgeslagen autoraam is plotseling weer heel, een inbreker verdwijnt spoorloos en ze valt uit een kermisattractie. Of toch niet? Nora raakt compleet het spoor bijster. Eén ding weet ze zeker; ze wordt achtervolgt. Moet ze bang zijn voor Patch? Of juist voor Elliot, de nieuwe jongen op school, waar Vee zo mee wegloopt? Bij haar vertrouwde schoolpsycholoog, waar ze na de dood van haar vader regelmatig mee praat, kan ze niet meer terecht. Hij is vervangen door miss. Greene en haar vertrouwt Nora al helemaal niet!

Het boek slingert niet alleen Nora, maar ook de lezer heen en weer. Het ene moment is Nora doodsbang voor Patch en het volgende moment is hij haar beste vriend. Die wisselingen zijn romantisch, maar niet altijd even logisch. Echt jammer is het dat Fitzpatrick lacunes in haar plot aanvult door met een flashback naar een eerder beschreven gebeurtenis de boel weer recht te trekken. Ineens blijkt er dan meer gebeurd te zijn dan je in eerste instantie dacht. Dat remt de vaart; je wilt terugbladeren om uit te zoeken hoe het nu zit.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om het hele boek nog eens opnieuw te lezen. Dat is geen straf, met al die plotwendingen is er stof genoeg voor een tweede leesronde. Aan de andere kant … het zou best kunnen dat je liever meteen doorgaat naar het vervolg op dit verhaal: Dwalen. Want echt af is Drift niet op de laatste pagina.
(Ingrid Bilardie )

Becca Fitzpatrick
Drift