Recensie | Atalanta Nèhmoura – Aïn, De dood van de halfling

Dikke rookpluimen markeren waar aan de horizon de stad Tarn ligt. De zwarte magiër Nemroth heeft met zijn duistere creaturen de macht in het koninkrijk Silkon gegrepen. Kroonprins Arktran is op het moment van de aanval in de heuvels aan het jagen. Hij beseft dat teruggaan naar de stad geen zin heeft en besluit op zoek te gaan naar zijn moeder, die hem jaren geleden bij zijn vader achterliet. Om antwoorden te vinden gaat hij op reis naar Elassar, een tovenaar die meer weet over zijn moeder. Twee wraakzuchtige elfen, die dood en verderf zaaien in de landen van de mensen, doden Arktran bijna waarna ze hem naar Elassar brengen. Nadat de man het leven van de prins heeft gered nemen de elfen Arktran mee naar zijn moeder, de elfenkoningin. Tijdens zijn verblijf bij de elfen ontwikkelt Arktran zich tot een man en elfenkrijger die in staat is de taak die hem te wachten staat te kunnen volbrengen. Om Nemroth te verslaan en Silkon te redden moet Arktran op een queeste die hem over grenzen van koninkrijken brengt.

In het boek neemt Atalanta Nèhmoura ruim de tijd om de kroonprins avonturen te laten beleven waardoor zijn ware doel soms op de achtergrond verdwijnt. Aspecten als vriendschap en spiritualiteit zijn goed vertegenwoordigt in het verhaal van Arktran. Toch blijft Arktrans personage wat oppervlakkig. Hij verliest zijn vader en zijn koninkrijk. Je zou verwachten dat zijn denken en doen door woede en verdriet worden beïnvloed, dit is echter niet het geval, waardoor hij koelbloedig overkomt.
Nèhmoura’s schrijfstijl is plezierig om te lezen. Het leest vlot, al is het verhaal niet boeiend. Soms is de logica ver te zoeken waardoor situaties vreemd overkomen. De dialogen kunnen zeker wat meer aandacht gebruiken, net als het kaartje dat in het boek is opgenomen. Het betreft een kaart met vele landen die in het boek niet ter sprake komen. Wat wel heel sterk is aan dit boek, is de cover. Het is uitnodigend om te pakken en zelfs de draak die de voorkant siert komt in het boek voor. Toch doen de lange titels helaas afbreuk aan de cover.

Aïn, De dood van een halfling is een eerste boek in de Kronieken van Ulriach de Waanzinnige. Dat het een eerste deel is, is erg duidelijk. Het boek stopt op een punt waar je eindelijk verder wilt lezen.
(Marieke Mater)

Aïn, De dood van de halfling
Atalanta Nèhmoura