Recensie | Andrzej Sapkowski- The Witcher: Het Bloed van de Elfen

Andrzej Sapkowski - The Witcher, Het Bloed van de ElfenDe leeuwenwelp van Cintra wordt ze genoemd, zij die de wereld voorgoed zal veranderen wordt geboren te midden van een oprijzende oorlog. De vlam, het kind van de profetie dat de wereld voorgoed zal veranderen, ten goede of ten kwade.
Geralt van Rivia – de Hekser uit de titel – staat een bewerkelijke taak in het vooruitzicht. Hij zal haar beschermen en hij zal manieren moeten vinden om de jonge Ciri te leren hoe ze haar bijzondere gaven moet beheersen. Met gevaar voor eigen leven moet hij haar zien te beschermen, hij moet zorgen dat ze zich zo kan ontwikkelen dat ze klaar is voor haar lot. Daarbij krijgt hij de hulp van onder andere vrienden en minnaressen.

De uit Polen afkomstige fantasyauteur Adrzej Sapkowski zet mooie karakters neer die ieder een duidelijke eigen stem hebben. In dit eerste deel van de Witcher-reeks wordt vooral gefocust op de ontwikkeling van Ciri. Vermakelijke dialogen geven weer dat het lot van de beschaving niet alleen in de handen ligt van een dapper en goedwillend persoon, maar vooral in de handen van een jong meisje die haar eigen stem nog moet vinden. In het begin van het verhaal maak je meteen kennis met een aantal van de vele magische figuren die Sapkowki’s wereld kent. Door zijn vlotte schrijfstijl is het geen eentonige opsomming wat zoals bij veel fantasyverhalen nogal ontmoedigend kan werken. Al snel weet Sapkowski sympathie op te wekken voor het meisje en haar begeleiders. Veel plotselinge twists en turns kent het verhaal niet. Desondanks zorgt de schrijver voor genoeg afwisseling zodat je je geen moment verveelt.

Andrzej Sapkowski heeft een boekenreeks gecreëerd gebaseerd op de wereld van The Witcher (De Hekser) bestaande uit drie korte verhalen bundels en vijf romans. Het Bloed van de Elfen is, na de verhalenbundel De Laatste Wens & Het Zwaard der voorzienigheid, de eerste Witcher-roman. De fantasy-reeks over de tovenaar Geralt is een internationale bestseller waarvan videogames, televisieseries en een graphic novel zijn gemaakt. Zijn werk verschijnt in veertien landen in vertaling.
(Sanne Frijters)

Titel: The Witcher, Boek 1: Het Bloed van de Elfen
Auteur: Adrzej Sapkowski