Recensie | Andrea Cremer – Nachtschade, de Keuze

Weerwolfmeisje Calla is door haar vijanden gevangen genomen, net nadat ze de duistere plot van haar eigen Hoeders tegen haar en haar roedel ontdekt had. Al snel blijkt dat de Zoekers haar hulp nodig hebben om de Hoeders te verslaan, en daar heeft Calla wel oren naar: haar voormalige bondgenoten blijken haar moeder te hebben vermoord, haar broer van zijn weerwolfkrachten te hebben gestript en ze houden nog altijd haar verloofde, alfa-mannetje Ren, gevangen. Voor Shay, de jongen op wie Calla smoorverliefd is geworden en voor wie ze Ren heeft verlaten, hebben de Zoekers ook nog een verrassing in petto: hij blijkt de Telg te zijn, een legendarische figuur die de ondergang van de Hoeders moet bewerkstelligen. Voordat hij aan die missie kan beginnen, moet hij eerst vier delen van een magisch wapen zien te vinden, waarmee hij zijn oom kan verslaan.

De Keuze is het tweede deel uit de Nachtschade-serie, en waar het eerste deel vooral draaide om de driehoeksrelatie tussen Calla, Ren en Shay en de zoektocht naar de waarheid over de Hoeders, wordt er in het tweede deel vooral veel gepraat. Over de Zoekers, die stuk voor stuk hun eigen levensverhaal vertellen; de geschiedenis van de strijd tussen de Zoekers, Hoeders en welk deel de weerwolfroedels daar eigenlijk in hebben; over de Telg en wat zijn rol is in het hele verhaal – soms lijkt er geen einde te komen aan de keukentafelgesprekken. Die gesprekken zijn dan ook nog eens heel rommelig: ze staan bol van grapjes, pesterijen en opmerkingen die afleiden van wat er eigenlijk gezegd wordt, zodat de hele epische ontstaansgeschiedenis alsnog onduidelijk blijft.
In het eerste deel werd al een flinke hoeveelheid aan personages geïntroduceerd – twee weerwolfroedels, de Hoeders en een handjevol randfiguren – en in deel twee is dat niet minder. Het leidt er toe dat het merendeel van de personages in het clichématige blijft hangen: ze krijgen de kans niet om hun karakter tentoon te spreiden, de lezer moet het maar doen met wat ze over zichzelf vertellen. Zelfs Calla, die wel de meest uitgewerkte persoonlijkheid van allemaal heeft, wordt ongeloofwaardig als ze minder dan een halve pagina de kans krijgt om te treuren om het verlies van haar moeder.

Net als in het vorige deel duurt het een tijd voordat het boek in een stroomversnelling komt, waarna de gebeurtenissen zo snel over elkaar heen buitelen dat je als lezer niet de kans krijgt om ze een voor een in je op te nemen. Een betere verdeling tussen actie en conversatie was het boek zeker ten goede gekomen – en met name het feit dat de karakters zo weinig ruimte krijgen, is zonde. Het is te hopen dat Cremer wat rust in haar pen krijgt voor het derde deel.

Titel: De Keuze, deel twee van de Nachtschade-serie
Auteur: Andrea Cremer
Pagina’s: 352