Recensie | Alison Goodman – Eon

EonIn het rijk van de hemeldraken wordt elk jaar een nieuwe leerling gekozen om opgeleid te worden tot drakenmeester, een lot dat maar voor weinig jongens is weggelegd. Wanneer Eon onverwacht wordt gekozen door de machtigste en meest mysterieuze draak van allemaal, de spiegel-draak, wordt zijn leven in een klap op de kop gezet. Binnen een dag wordt hij van slaaf verheven naar heer Eon, een van de machtigste mensen van het land, en raakt hij verwikkeld in een sluwe machtsstrijd om de keizerlijke troon. Alle hoop wordt op Eon gevestigd maar men weet niet dat hij een groot geheim met zich meedraagt: Eon is eigenlijk Eona, een meisje wiens leven op het spel is gezet voor macht en rijkdom in een groot leugenachtig complot.

Eon begint met een inleiding vanuit historische geschriften om de lezer in te wijden in het rijk van de hemeldraken. Hierna wordt direct kennisgemaakt met de hoofdrolspeler door een voorbeeld van de worstelingen waar deze mee te maken krijgt te omschrijven. Hoewel het de lezer misschien voorkomt dat alles wel heel snel verklapt wordt, ligt hierin stiekem de kracht van het verhaal. Door de zekere voorspelbaarheid van het verhaal worden nieuwsgierigheid en enthousiasme om door te lezen gewekt. Wanneer blijkt dat de lezer gelijk krijgt, wordt precies op het goede moment een detail of subtiele wending toegevoegd die het verhaal een hele andere wending had kunnen geven. Dit houdt de spanning erin en laat je met open mond achter.

Hoewel je in het begin door redelijk wat droge informatie moet ploegen om echt in het verhaal te komen, weet Alison Goodman vanaf dat moment goed uit te kiezen wanneer er meer in detail getreden kan worden en wanneer een simpele beknopte uitleg genoeg is. Hierdoor is het verhaal vlot maar toch uitgebreid en meeslepend. Ook weet ze hierdoor de voorkomende gruwelijkheden aan te stippen zonder al te vervelende beelden te schetsen bij de lezer. Het is ook goed dat ze negatieve kanten van een machtsstrijd zoals die hier omschreven wordt niet gebruikt om afgunst op te wekken maar om het karakter van de hoofdrol te vormen. Daarbij is Eon geschreven in de ik-vorm waardoor niet alleen inleving gestimuleerd wordt maar ook verwarring wordt voorkomen.
De overige karakters worden door de ogen van de hoofdrolspeler geïntroduceerd waardoor altijd het gevaar bestaat dat ze eenzijdig omschreven worden. Toch weet Goodman ieder karakter een eigen persoonlijkheid te geven door hun onderlinge interacties te omschrijven en verborgen geheimen te onthullen.

Eon is een verrassende combinatie van fantasy met historische en culturele beelden. De uitgewerkte protocollen aan een keizerlijk hof en het dreigende gevaar voor een vrouw die zich voordoet als man scheppen een primitief maar realistisch beeld van de cultuur waarin het verhaal zich speelt. Door dit te combineren met draken en de kracht die zij symboliseren, wordt een moderne en fantasierijke draai gegeven aan het verhaal. Het geheel wordt afgemaakt door het oosterse gebruik van energiestromen in het lichaam toe te voegen ter verheldering van gebeurtenissen.

Al met al is Eon een goed en veelzijdig boek en er kan met redelijke zekerheid gezegd worden dat het vervolg zo snel mogelijk moet komen!
(Erin de Vrijer)

Untitled-4.5