Recensie | Alexandra Adornetto – Halo

Gabriël, Ivy en Bethany worden naar de aarde gestuurd als agenten van het licht om de mensheid weer op het juiste pad te krijgen. Als engelen moeten ze wennen aan het menselijke leven in het kleine stadje Venus Cove. Voor Ivy en Gabriël is het niet de eerste keer dat ze naar de aarde gestuurd worden, ze zijn immers al eeuwen oud. Voor Bethany is het anders, ze als jongste engel van de drie nog nooit op aarde geweest en ze is voor een engel nog erg jong. Bethany vindt het geweldig, de mensen, de samenleving en het eten. Als ze dan Xavier tegenkomt ontstaat er een diepe liefde tussen de twee die eigenlijk verboden is. Maar Bethany trekt zich er niets van aan en gaat compleet op in haar relatie met Xavier zodat ze bijna vergeet waarom ze op aarde zijn.

Een engel, een mens, en natuurlijk een duivel. Alle ingrediënten voor een onmogelijk liefdesverhaal. De twee compleet verschillende werelden die bij elkaar komen en op een punt weer uit elkaar moeten gaan. Niets nieuws en eigenlijk is het daar ook mee gezegd. Halo is voorspelbaar, zowel door het bekende format als door de vooruitwijzingen die zogenaamd de spanning zouden moeten verhogen. Je voelt op je sloffen aan waar het heen gaat en het laat niets te raden over.

Toch zitten er grappige punten tussen. Voor een engel die nog nooit op aarde is geweest is alles vreemd. Internet, Facebook, mobieltjes, televisie en make-up. Alles is nieuw voor Bethany en best wel een beetje verwarrend. Deze grappige momenten maken het verhaal iets luchtiger, maar verder is het verhaal erg rechtlijnig en behoorlijk zwart-wit. Om het spannend te houden worden hier en daar worden een paar toespelingen gedaan die waarschijnlijk opgehelderd moeten worden in een volgend deel. Dat die er zeker komt, is wel duidelijk als je de cliffhanger aan het einde van het boek mag geloven.

In een tijd waarin de vampier (liefdes)verhalen de grond uitschieten, is een verhaal over drie engelen en een duivel erg verfrissend. Maar het is wel iets waar je van moet houden. Als je helemaal niets met God hebt, kun je dit boek beter links laten liggen. Als engelen van de hemel doen zij al hun werk voor God en wordt er regelmatig naar Hem verwezen. Niets mis mee, maar het is niet voor iedereen. Verder is het boek tamelijk puberaal geschreven. Voor een engel van God gedraagt Bethany zich af en toe behoorlijk als een stampvoetend kind dat haar zin moet krijgen. Niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat het boek geschreven is door een (toen der tijds) zestienjarige. Misschien dat het daarom veel leeftijdsgenootjes zal aanspreken, maar voor volwassenen is het boek zeker niet interessant. Tenzij je van bewandelde paden houdt.

Halo
Alexandra Adornetto
Prijs: € 16,95