Serina, een jonge priesteres uit Carolia wordt ontvoerd door Ghelan, een jonge Runenpriester uit Kadish. Na een ruwe reis, komt ze vies en moe aan bij het Zusterschap huis in Kadish, daar moet ze tegen haar zin de priesters van de stad ontvangen om voor hun nageslacht te zorgen. Het ergste is nog dat een halsband met edelstenen er voor zorgt dat ze geen kanaal kan openen met haar god Viguru. Ghelan daarentegen wordt bij terugkomst gelijk weer op pad gestuurd door de nieuwe Godkeizer Danobe. Hij moet afreizen naar Carolia, het geboorteland van zijn moeder, om het boek van Marak Viervinger te stelen. Met dat boek zal Danobe toegang krijgen tot de legendarisch achtste rune, en dan zal helemaal niemand hem meer kunnen stoppen.

Adrian Stone windt er geen doekjes om. Vanaf de eerste twee zinnen zit je in De Achtste Rune, word je achter de priesteres de loopplank afgesleurd. Samen met haar vraag je je af waar ze in hemelsnaam naartoe gebracht wordt. Serina wordt als zuster in het Zusterschaphuis onderdeel van een machtsspel. Ook Ghelan ontkomt niet aan een machtsspel en niets is wat het lijkt. Daarin blinkt Stone absoluut uit. De wendingen, de kleine (en de grote) verrassingen die het verhaal heeft, zie je vaak gewoon niet aankomen, omdat je je nog verwondert om iets anders samen met de hoofdpersoon. Het enige nadeel is dat aan het eind de gebeurtenissen elkaar zo snel opvolgen dat je je soms afvraagt wat er nou precies gebeurd is.

De Achtste Rune is het eerste deel van het Rune tweeluik. Het speelt zich af in dezelfde wereld als Stone’s Duivel-trilogie, alleen dan een flinke tijd later. Het is een voordeel als je de trilogie hebt gelezen voordat je aan dit boek begint, maar het hoeft niet. Het boek is prima afzonderlijk te lezen. De Achtste Rune mag dan op het eerste gezicht een doorsnee fantasyboek lijken; een magische, niet bestaande wereld, waarin de nodige magie wordt beoefend en waar twee partijen tegenover elkaar staan, maar dat is het niet. Waar sommige schrijvers niet verder gaan dan oppervlakkige oorlogen, heeft Stone een machtsspel gecreëerd waarbij je als lezer aan het verrassende eind een ding zeker weet: het beste moet nog komen.

De Achtste Rune
Adrian Stone
Prijs: € 14, 95