Recensie | Alexander Colin – Eamon Graves en het Rijk van de Zwarte Elfen

Soms ontbrandt er aan het firmament van de fantasyliteratuur een tienerster, die ondanks het gebrek aan levenservaring, mensenkennis en taalkundig vermogen erin slaagt een parel van een werk neer te zetten. Alexander Colin is helaas niet zo’n schrijver. Eamon Graves en het Rijk van de Zwarte Elfen is een boek dat zodanig vol staat van de onvolkomenheden, dat het misschien beter was geweest als er nog een paar jaar overheen was gegaan.

De eerste ergernis is wellicht dat het boek niet zorgvuldig geredigeerd is – dat had een groot aantal te lange en daardoor niet kloppende zinnen, verkeerde uitdrukkingen en kromme metaforen kunnen voorkomen. Het is namelijk wel duidelijk dat Colin het talent heeft om geloofwaardige scènes neer te zetten, zij het bij tijd en wijle in ietwat hoogdravend taalgebruik. Tevens hebben de Elfen de neiging om zich uit te drukken in het Latijn, in fonetisch geschreven Franse accenten en in diverse andere talen, waarmee de schrijver schijnbaar heeft willen bewijzen dat hij een talenwonder is.
Een tweede, veel erger minpunt is het dat Colin er op geen enkel front in slaagt origineel uit de hoek te komen. Eamon Graves is de zoveelste Uitverkorene die lijdt aan het Christuscomplex, dat we al kennen van betere personages als Harry Potter, Frodo Balings, Anakin Skywalker, Buffy Summers, Neo, ect.. Net zoals hun voorgangers is Eamon ‘anders’ en ontdekt hij een afstammeling te zijn van een ras van superwezens. Hij is door een profetie voorbestemd om de Slechterik te verslaan – die ook nog eens zijn grootvader is – en verlaat huis en haard om op queeste te gaan naar een plaats waar hij zijn opleiding kan beginnen.
Die weinig opzienbarende plotlijn zou nog niet zo’n doodzonde zijn als de personages dan op z’n minst interessant genoeg waren om het geheel te redden. Ook dit is niet het geval: Eamon zelf komt vooral naar voren als een gefrustreerde tiener die zwaar lijdt onder het hebben van fantastische superkrachten en zogenaamd bovenmatige intelligentie en om die redenen om het minste en geringste begint te schreeuwen. Tel daar een handvol overige personages met een persoonlijkheid van bordkarton bij op, gecombineerd met vechtscènes die in een aflevering van Dragonball Z misschien bloedspannend zouden zijn maar op papier amper tot leven komen – en maak het af met een sausje flauwe Elfengeschiedenis. Inderdaad, je hebt Eamon Graves in je hand.
Dit alles is vooral jammer voor de beginnend fantasyschrijver zelf, die met een beetje welgemeend advies en redigeren wellicht een veel beter verhaal had kunnen afleveren.

Eamon Graves en het Rijk van de Zwarte Elfen
Alexander Colin