Recensie | Juliet Marillier – Hartenbloed

Caitrin is op de vlucht voor haar verleden. Moe en zonder geld komt ze aan in Whistling Tor. Hoewel de bewoners eigenaardig zijn, zijn ze vriendelijk tegen haar. De volgende ochtend komt er een man van de heuvel, Mangus. Hij is opzoek naar een schrijver voor zijn heer Anluan. Zonder geld en met vooruitzicht op een mogelijke baan gaat Caitrin hem achterna de heuvel op ondanks de waarschuwingen van de dorpelingen. De heuvel zou vervloekt zijn en het zou er spoken. Van heer Anluan wordt gezegd dat hij een misvormd karikatuur van een man is. Toch slaat Caitrin de waarschuwingen in de wind en gaat aan het werk als schrijfster in Anluans bibliotheek. Ondanks de vreemde dingen die er gebeuren, houdt ze vol en blijft ze op Whistling Tor.

Hartenbloed bevat alle elementen die de schrijfstijl van Marillier zo bijzonder maakt: magie, mysterie, Keltische achtergrond, moed, hoop en romantiek. Maar in tegenstelling tot De trillogie van de Zeven Wateren en Wildewoud, is Hartenbloed voorspelbaar. Vanaf het moment dat Caitrin haar intrek neemt in Whistling Tor bij heer Anluan, is het einde duidelijk. Toch zit er genoeg spanning in om het boek niet weg te leggen. Het boek is wat de achterflap belooft; een romantisch Keltisch fantasy-verhaal.

Hartenbloed is een boek wat de fans zullen verslinden, ondanks de voorspelbaarheid. Voor nieuwelingen van de boeken van Marillier is het waarschijnlijk niet het beste boek om mee te beginnen, omdat haar andere boeken absoluut beter zijn.

Hartenbloed
Juliet Marillier
Prijs; € 19,95