Latest news for discount phentermine viagra

Average Rating: 5 out of 5 based on 164 user reviews.

Edgar Rice Burroughs (Nee, niet die William) begon pas ergens rond zijn veertigste te schrijven en werd wereldberoemd met zijn Tarzan- en John Carter van Mars-verhalen. Robert A. Heinlein was 32 toen zijn eerste verhaal werd gepubliceerd en hij groeide uit tot één van de meest invloedrijke SF-schrijvers van zijn tijd. Er zijn vast nog meer voorbeelden te vinden, maar aangezien dit een blog is en geen artikel, ben ik lekker lui en laat ik dat aan de lezer zelf over. Het bovenstaande is een inleiding op een vraag (of een stel vragen) die elke jonge schrijver zichzelf ooit wel eens in wanhoop discount phentermine viagra stelt: Heb ik levenservaring nodig om overtuigend te schrijven? Kan ik alleen maar schrijven over dingen die ik zelf heb ervaren? Als Wijze Oude Schrijver is mijn antwoord: ‘Humbug! Humbug, I tell you!’ (Ik schrijf dit blog op 24 december, dus je kan wel raden waar dat ‘Humbug’ vandaan komt. Zo niet, schaam je diep en ga eens een stel Britse kerstklassiekers lezen. ) Maar goed, kun je alleen schrijven over wat je weet? Echt niet. Als ik die regel zelf zou volgen zou ik geen fantastisch verhaal meer kunnen schrijven. Ik heb nooit ruimteschepen bestuurd, oorlog gevoerd, aan magie gedaan, met slangen gedanst (of met vuur of zwaarden), iemand vermoord, een instrument bespeeld of één van die talloze andere dingen die mijn personages heb laten doen of ondergaan. En ik kan je verzekeren dan Edgar Rice Burroughs en Robert A. Heinlein ook 90% van wat zij schreven, niet zelf hebben beleefd. We zijn fictieschrijvers. We zijn professionele leugenaars op papier. De truc is niet dat je die dingen zelf hebt beleefd, de truc is dat je er overtuigend over kan liegen. Gebruik je fantasie, gebruik je verstand, doe je research en laat je lezer geloven dat die bungelt boven een put met Venusiaanse haaitulpen, of de tango danst met een demon, of het kwijnende verdriet van een vampier begrijpt. Schep paleizen en stegen, ontvouw landschappen, smijt met bliksems en meteorieten. Over hoe je kunt liegen op papier - eh. . . fictie kunt schrijven - zijn hele handboeken en websites vol geschreven. Kijk daar eens naar, denk na over je schrijven, en dan gewoon doen (een paar workshops kan ook heel nuttig zijn). Spring in het diepe en verzuip een paar keer. Het maakt niet uit, want het is fictief water en je komt altijd weer boven. Ja maar mijn eerste verhaal moet meteen goed zijn, want dat bepaalt de rest van mijn carrière. Nee hoor. Het is misschien teleurstellend, maar de meeste lezers kunnen geen schrijver bij een boek of verhaal plaatsen. Zeker niet als je net begint. De wereld is vol met slechte debuutverhalen en -romans, en nog nooit heeft een groep lezers klaar gestaan met pek en veren. Gewoon gaan schrijven dus. Zolang je je er voor open stelt en er aan werkt, word je vanzelf beter. Het is overigens wel hard werken, dus als je dat niet ziet zitten, ga dan wat anders doen. Ik hoef het dan zelf niet te gedaan te hebben, maar helpt levenservaring bij het schrijven? Ja. Misschien niet bij de techniek van het schrijven [discount phentermine viagra] (oefenen, oefenen, oefenen), maar met je keus van onderwerpen en vooral hoe je die benadert. Ik merk het zelf. De verhalen die ik 25 jaar geleden schreef, hebben voor het grootste deel andere thema’s dan de verhalen die ik nu schrijf. Als schrijver stop je bewust of onbewust de dingen die je op dat moment bezig houden, in je werk. Relaties, banen, familie, veranderingen. . Discount phentermine viagra . In de loop van je leven kijk je daar vaak anders tegenaan, en dat zie je hoogstwaarschijnlijk ook terug in je werk. Mijn personages in mijn begintijd maakten zich druk over ‘Wat ga ik doen met mijn leven? Waar ga ik heen? Maak ik wel de juiste keuzes?’ Allemaal de normale tiener Sturm und Drang. Tegenwoordig maak ik mij druk om andere dingen (normale midlife Sturm und Drang). Zelfs als je hetzelfde thema neemt, dan zal een ervaren iemand dat anders benaderen dan een beginneling. Het klinkt oud en lullig, maar als jonkie zie je vaak niet de valkuilen van een situatie. Als je in de loop van je leven een paar keer zelf in soortgelijke valkuilen bent gestapt, zal je die als schrijver omzeilen, of in ieder geval aanstippen. Een voorbeeld: een beginnend schrijver heeft een held en een verrader. De held is nobel, de verrader is verwerpelijk, en het verhaal rolt verder. Een meer ervaren schrijver heeft dezelfde held en dezelfde verrader, maar zal (hopelijk) meer schakeringen aanbrengen. Onze ervaren schrijver heeft meegemaakt dat niet iedereen altijd nobel is, evenmin als iedereen altijd verwerpelijk is. Hetzelfde verhaal rolt verder, maar hopelijk met meer diepte. Kan ik dan als jonge, beginnende schrijver dan beter niet schrijven? Tijd voor weer een ‘nee’. Als jonge, beginnende schrijver kun je ook prima materiaal schrijven. Je hebt vaart, je hebt energie, alles is nieuw en geweldig. Dat kan uitstekende verhalen en romans opleveren. Er is voor iedere schrijver een lezerspubliek en de leeftijd en ervaring hoeven geen invloed te hebben op de kwaliteit van het werk. Ja, als je meer levenservaring hebt zal je dingen vaak anders benaderen, maar niet elke lezer heeft daar behoefte aan. Laat ik er nog een stukje aan vast knopen. Er is niet echt veel verband met het voorgaande, maar het kwam bij mij boven toen ik het herlas. Dus onbewust zal er vast en zeker een link zijn. Waarom ook niet? Waarom is schrijven zo’n eenzaam beroep? Schrijven is geen eenzaam beroep. Sterker nog, er is maar een handvol beroepen waar je intiemer bij iemand betrokken bent dan als een schrijver. Jij schrijver, tikt of schrijft (meestal) in je eentje die woorden, dat is waar. Jij schrijver speelt echter met de gevoelens en gedachten van de lezer. Je zit in het koppetje van je lezer, je roept welbehagen, afgrijzen, spanning, geluk en wat al niet op. Intiemer dan dat kan het nauwelijks worden. Maar wees niet al te zelfvoldaan, verzinner van verhalen, bespeler van gevoelens discount phentermine viagra, manipulator van gedachten. Je kunt al dat, maar tegelijkertijd ben jíj naakt voor je lezer. Hij/zij ziet jouw gedachten, jouw maniertjes, jouw angsten en diepste wensen. Yup, schrijven is intiem. JaapJaap Boekestein schrijft fantasy, sciencefiction, horror, thriller, kinderboeken en alle andere genres die hem leuk lijken. Zijn eerste verhaal verscheen in 1989 en daarna volgden er nog een paar honderd plus vijf fantasyromans. Het gerucht gaat dat hij speciaal voor zijn biografie een reeks bizarre baantjes had als secretaresse, uitsmijter, medewerker Tweede Kamer, redacteur en privé detective. Maar ja, of geruchten over schrijvers nou echt waar zijn. . .


?? 2008-2016 Legit Express Chemist.