Recensie | Bianca Mastenbroek – Bottenduider

Ajala wordt opgeroepen door de koning. Nu de hofduider, Odmund, voor het eerst in jaren zijn familie bezoekt, staat zij er alleen voor. De koning vraagt om een duiding over de toekomst van het land te doen. Zenuwachtig werpt Ajala de botten en voor haar ligt een heel mysterieus antwoord. Botten liggen deels op en deels van het doek. Ze vertonen chaos. Eén ding is zeker: het land is niet veilig. Een verrader zit in het spel…

Na het ietwat teleurstellende ‘Vuurproef‘ is dit boek van Bianca Mastenbroek een echte verrassing. Het boek leest vlot en begeleidt de lezer door een eenvoudige, maar mooie wereld.

De plot is goed, maar iets te lijnrecht waardoor het goed te voorspellen is, zonder dat daar een bottenduider voor nodig is. Dat is een beetje zonde. De karakters maken dit echter goed. Ondanks dat het een jeugdboek is, zijn de personages sterk uitgewerkt. Zelfs de slechterik wordt als een mens voorgesteld en heeft niet een monsterlijk karakter gekregen.

De schrijfstijl is niet speciaal, maar ook niet slecht. Ze is standaard en voert de lezer mee in het verhaal. Hier is niets verkeerd mee, maar het had meer gekruid mogen zijn.

Het verhaal wordt verteld vanuit twee standpunten. Meestal vanuit Ajala of Miron op de witte bladzijden en vanuit de slechterik op de zwarte pagina’s. Deze verandering in lay-out is storend en niet mooi. Bovendien lezen de zwarte pagina’s lastiger. Het is begrijpelijk dat het de bedoeling was om de twee standpunten zo van elkaar gescheiden te houden, maar dat had ook anders gekund. Een tiener heeft wel al de capaciteiten om te weten wanneer er iemand anders aan het woord is.

Dit boek is geen topper, maar zeker wel de moeite om eens te lezen.
(Yarrid Dhooghe)

Bottenduider