Recensie | Maryrose Wood – Nachtschade (the Poison Diaries)

Jessamine leeft nog, maar haar geliefde Weed is weg. Waarom weet ze niet, maar ze weet zeker dat haar vader, Thomas Luxton, er iets mee te maken heeft. Ze vraagt de Prins der Giffen, Oleander genaamd, waar haar geliefde is. Hij belooft haar naar hem toe te brengen, mits ze wraak neemt op de moordenaar van haar moeder: haar vader. Na de moord vlucht ze, in de hoop weer bij haar geliefde te komen.
Weed is ondertussen ver van de bewoonde wereld, maar als de planten hem vertellen dat Jessamine in gevaar is, keert haar hij terug naar haar huis. Daar vindt hij een lijk, maar geen Jessamine. Vrezend voor haar leven gaat hij op pad, in de hoop haar op tijd van Oleander te kunnen bevrijden.

Wat een spannend liefdesverhaal met de dood om de hoek had kunnen zijn, pakt helaas anders uit. Nachtschade is het tweede deel van The Poison Diaries. Hoe boek komt stroef op gang, Jessamines gedachten zijn rommelig en onsamenhangend. Dat wordt nog erger als ze met de Prins der Giffen gaat praten. Alles gaat via gedachten die schuin in het boek staan gedrukt, soms is het gewoon niet duidelijk wie er aan het woord is.
Als de hoofdstukken dan ook nog door Weed afgewisseld worden, is de chaos helemaal niet te overzien. Aangezien er geen naam genoemd wordt mag je zelf uitvinden dat er plotseling een totaal ander personage aan het woord is.
Daarnaast wordt de tekst versierd door kleine blaadjes. Wat handig ingezet had kunnen worden als paragraaf verdeler, lijkt nu te pas en te onpas door de tekst te zijn gestrooid. Dat is niet alleen storend, maar het onderbreekt op een aantal punten ook het verhaal. Deze was al stroef en de versiering doet daardoor juist extra afbreuk aan het boek.

Wat ook opvalt is dat zodra het boek over de helft is, en Jessamine van hekserij beschuldigd wordt, het boek ineens een vogelvlucht neemt. Een paar maanden worden in een paar bladzijden gepropt en de verschillen tussen de Jessamine van een paar pagina’s eerder is verschrikkelijk groot. Zo groot dat het haar beweegredenen niet te volgen zijn en ze veranderd in een bordkartonnen pion.
Al met al erg zonde, want het boek heeft een mooie insteek: giftige planten die, als ze geconcentreerd zijn op een plek, zorgen voor een onbalans in de wereld. Alleen de inslag kan het boek niet redden. Misschien leuk als je het eerste deel hebt gelezen en nu wilt weten hoe het verdergaat met de geliefden, maar verder een uiterst slap vervolg dat niet de moeite waard is.

Nachtschade (the Poison Diaries)
Maryrose Wood
Prijs € 16,95