Recensie | Alyson Noël – Nachtster

Sinds Ever onsterfelijk is geworden, staat haar hele leven op zijn kop. Gelukkig had ze tot voor kort haar vrienden om haar te steunen. Helaas is er sinds haar beste vriendin Haven ook onsterfelijk is geworden, veel veranderd. Dat komt voornamelijk omdat haar beste vriendin werd beïnvloed door de rebelse onsterfelijke Roman. Haven kon namelijk niet goed tegen het elixer wat haar onsterfelijk maakte, gelukkig kalmeerde Roman haar. Dat was maar goed ook, want anders had Haven Ever meteen vermoord toen zij opzoek was naar het tegengif. Dit tegengif zou er voor zorgen dat zij en Damen elkaar eindelijk kunnen aanraken. Maar nu is Roman dood en Haven is er totaal van overtuigd dat dit Evers schuld is. In een waas van woede bereidt ze zich voor om Ever te vermoorden. Haven is van mening dat ze genoeg informatie heeft om Ever en Damen uit elkaar te drijven. Aangezien Ever alleen weet wat Damen haar heeft verteld, is het tijd voor haar om achter de waarheid te komen, hoe moeilijk die ook is.

Haven heeft vanaf Evermore – de Onsterfelijke al een duistere kant. Ze houdt van de kleur zwart, donkere make–up en is, laten we eerlijk zijn, een beetje een buitenstaander die haar verdriet verstopt achter een grote mond. Daarnaast eet ze haar verdriet weg met cupcakes. Toch heb je wel het idee dat, als ze de kans krijgt om populair te zijn, ze die met beide handen aangrijpt en dat doet ze ook. Ze manipuleert de hele school en zorgt dat iedereen haar vereerd. Dat dit ten kosten gaat van mensen, maakt haar niks uit. Ze zal iedereen nu net zo behandelen als dat zijzelf ooit behandeld is.

Het eerste deel van De Onsterfelijke-serie begon heel goed, het was spannend en het was moeilijk weg te leggen. Maar na het lezen van Nachtster (deel vijf), verslapt het verhaal. Het lijkt er steeds meer op dat ze alleen het tegengif zoeken zodat ze eens met elkaar naar bed kunnen. Dat lukt wederom niet aan het einde van Nachtster. Wat al snel tot de vraagt leidt, maar wat hebben ze dan gedaan in dit boek? Eerlijk gezegd: niet veel.
(Elianne de Geus)

Nachtster
Alyson Noel