Recensie | Marieke Frankema – Dochter van de Zilv’ren Maan

Een moeder en een dochter, twee verhalen, en de maan die beiden verbindt. Dat is de basis van Dochter van de Zilv’ren Maan. Mara is een meisje met een spierwitte huid, haren en ogen. Haar moeder Kyra is vermoord en haar vader Tobias is verdwenen. Door deze combinatie is Mara de paria van het dorp. Aza de wijze is de enige die zich over haar ontfermt en haar ziet als een meisje. De weg naar acceptatie is lang. Zal Mara ooit weten wat er de bewuste nacht is gebeurd, toen haar moeder stierf en haar vader verdween? Daarnaast is er ook het verhaal van Kyra. Haar verhaallijn weeft zich door die van Mara en werkt naar die noodlottige nacht toe. De enige verbindende factoren tussen de twee zijn Aza, de wijze en de maan.

Dochter van de Zilv’ren maan is een ‘coming of age’ verhaal dat door de verschillende lijnen sterk opgebouwd is. De puzzelstukjes passen naadloos in elkaar en geven een mooi inzicht in een wereld waar maanmagie nog onderdeel van het leven is. Elk jaar wordt er een ‘koningin’ gekozen. Deze jonge vrouw ontvangt dan de maanmagie en dient een jaar lang het dorp. Zowel Kyra en Aza hebben die titel gedragen en dat heeft vrij veel invloed op hun leven.

Het verhaal heeft dezelfde sprookjesachtige sfeer als de boeken van Juliet Marillier. Dit boek is vooral geschreven vanuit vrouwelijk perspectief en wikkelt de plot mooi af. Voor grove actie ben je bij dit boek wel aan het verkeerde adres. Marieke Frankema’s schrijfstijl is vrij vlot, waardoor de lezer door de pagina’s schiet. Het begin loopt wat stroef, vooral omdat er in het eerste hoofdstuk enorm veel nieuwe karakters en namen voorbij komen, die later nauwelijks een rol gaan spelen. Naast dit minpunt, is er ook vrij veel ‘tell’ en weinig ‘show’, waardoor niet alle karakters goed uit de verf komen. Aza en Mara weten een gevoelige snaar te raken, maar Kyra en vooral Tobias blijven een beetje van bordkarton. Het is goed dat Frankema ook de beweegredenen van Tobias wil weergeven, maar daar is ze helaas net niet in geslaagd. Voor de rest staat het verhaal stevig, dus daar valt weinig op aan te merken.

Aan de verschillende ‘liedteksten’ valt te zien dat dit verhaal ooit een musical is geweest. Voor de mensen die het lied ‘Hijo de la luna’ kennen en ook op YouTube het andere lied konden vinden, is het een goede toevoeging. Voor de mensen die onbekend zijn met de melodie, kan het storend zijn.

Dochter van de Zilv’ren Maan heeft genoeg pluspunten om een terechte winnaar van de Castlefest Book Award te zijn. Al is het wel duidelijk dat de schrijfster nog in ontwikkeling is.

Marieke Frankema
Dochter van de Zilv’ren maan